Virtua High

virtua_high_001.jpgVad är Virtua High … !?
Virtua High är precis som det låter, man blir ”hög” av Virtua Fighter! Virtua High skiljer förståss från person till person precis som när man blir hög av en dos. Men för mig är något som är sjukt, kanske skrämmande, pirrigt, man skakar eller kallsvettas, hjärtat går i högvarv eller i otakt men samtidigt helt sjukt skoj upplevelse. Har upplevt två eller tre gånger under mitt hittills ca 14 års Virtua Fighter spelande.
Skicka gärna in dina sjuka eller skojiga Virtua High upplevelser till siten!

 

Virtua High!


virtua_high_002.jpgFörsta Virtua High upplevelsen måste ha varit i Tokyo Shibuja Sega High Tech arkadhall. Stället var måttligt populärt då men sägs idag (Virtua Fighter 4) vara en av populäraste stället där de tyngsta Virtua Junkeis brukar vara.
Hur som helst så var jag där med min tjej … Det lustiga var att innan jag träffade henne så lovade jag för mig själv att INTE ta med tjejen till nån arkadhall. Varför? Jo, man har sett så många söta uttråkade stackars tjejer som står bredvid Virtua Fighter maskinen och tjatar om att gå till ett annat ställe medan killen är helt inne och hör inte ett piss, en Virtua Junky helt enkelt! När jag såg sådan situation tänkte jag, ”varför underhåller han inte en sån söt tjej … ?”. Men nu så sitter man här själv med tjejen bredvid och spelar för fullt och hör inte ett piss vad hon säger. Det finns helt enkelt inte plats för en tjej i min lilla Virtua Brain, eller rättare sagt, hon existerade inte i min Virtua World. Det var bara jag och de kantiga men ”vackra” polygonkaraktärerna som existerade, en värd som troligtvis bara Virtua Junkies förstår sig på …

Det var bara jag och de kantiga men ”vackra” polygonkaraktärerna som existerade, en värd som troligtvis bara Virtua Junkies förstår sig på …

Jag var redan helt inne i VS och det enda jag såg var motståndarkaraktären Lion Rafale! Lau VS Lion i Virtua Fighter 2 har enligt mig alltid varit lite speciell. Orsaken är pga Lion’s låga och breda ställning som gjorde att dåtidens Lau’s mainattack,2_3p.jpgen sort launcher uppercut ofta missade.
Hur ska jag fightas!? Mina Virtua Brain celler var ute och cyklade och plockade blommor!? Det var blackout innan spelet ens satt igång. Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag spelade men jag tror jag vann. Men av nån konstig anledning råkade jag se mina fingrar samtidigt som jag spelade … !?
Vad är det som händer!? Fingrarna smattrade och rörde sig som när proffspianist spelade Beethoven!? Jag hann inte ens tänka på vad jag höll på med eller vad jag skulle göra. Fingrarna rörde av sig själv som smattrande kulsprutor, en reaktion där hjärnan inte ens kunde hänga med. Jag satt och bara gapade, fingrarna rör ju på sig automatiskt utan min order #¤%#%, Halååå … !?
Efter matchen hörde jag sakta men säkert hur min tjej tjatade och ropade på mig från ”Real World” … Jag kvicknade till och tjejen tog min hand och drog mig ut från arkadhallen … Hon undrade om jag mådde bra, eller ska jag vara ärlig så var hon inte den gladaste människan på jorden just då. Jag kallsvettades och mina fingrar var fortfarande i VS-mode och skakade som om jag var mitt inne i struggle mode. Jag var fortfarande lite lost i skallen, hörde inte riktigt vad hon sa men märkte att jag flåste lite och hade hjärtrytm som lät som Ferrary …
En ganska kul grej, alltså att se de andras fingrar när de spelar. Alla har olika stilar. Titta nästa gång när ni spelar så kommer ni troligtvis att bli förvånad över hur sjukt snabbt fingrarna rör på sig, en imponerande hastighet där inte äns hjärnans närvceller hänger med …

Faster than Lightning!

Lau.VF

 

Guds händer!? ShinZ’s hand in act!

 

VF connecting people in Virtua World


virtua_high_003.gif Min favorit arc hall låg i centrala Ikebukuro mitt i Tokyo, två minuters gångväg från stationen. Ilpario SEGA!
Vet inte om det fortfarande existerar eftersom SEGA har gjort en del nerskärning plus att själva arkadhallen var inte det största slaget. Men jag älskade stället och spelade varje fredagkväll, enda dan som jag var ledig från jobbet. Det var en av få arkadhallar som jag kände mig hemma och kunde spela i lugn och ro. Själva stället var som sagt inte stor, låg i kanten av ett höghus med våningsyta på ca 50~60 m^2 och hade tre våningar. Första våning fanns stora dynamiska arkadmaskiner, fanns inte många eftersom det inte fick plats men hade ändå de nyaste och populäraste spelen. Andra våning var fighting, act och shooting, där jag tillbringade mesta delen av min tid. Runt väggarna låg Shooting, action och i mitten fanns fyra Virtua Fighter 2.1 maskiner som stod mot varandra, dvs åtta maskiner sammanlagt. Tredje våning var pussel och de övriga spelen. Hmm … kom på just nu att jag nästan aldrig har varit på tredje våningen trots att jag var i arkadhallen varje fredag under hela tre år …
Eftersom jag var där ganska sent på kvällarna så fanns det nästan alltid nån plats ledig för VS Virtua Fighter. Det är sjukt men jag spenderade ofta minst 300kr per gång och det var inte heller ovanligt att det gick mot 1000kr … Under en sådan lång och intensiv Virtua Fighter spelande så var man liksom liite i skön mode, kan kanske bero på att det var sent på kvällen …
Japanska arkadmaskiner skiljer från de västerländska genom att själva kabinetten är låg och man sitter på en pall och spelar, kanske med korslagda ben och en dricka cocca som man la vid sidan av kontrollpanelen. Man drack lite efter varje rond eller mach. Varje gång jag var i den moden kände jag mig lycklig och världens alla tråkigheter var långt långt borta, det enda som existerade i min Virtua Brain var Virtua World …

virtua_high_004.gif

Varje gång jag var i den moden kände jag mig lycklig och världens alla tråkigheter var långt långt borta, det enda som existerade i min Virtua Brain var Virtua World …

En värld med färgglada och bedårande polygonkaraktärer som fajtades i en värd som bara existerade just där. Kändes som man själv stod där i den fyrkantiga arenan och dansade. Man var ju fruktansvärt fokuserad på motståndarens karaktär, stirrade som vid en början av boxningsmatch. Man slukades helt enkelt in i 29 tums arkadmonitor …
Jag kommer inte riktigt ihåg men jag spenderade nån hundring och började känna mig varm, var i skön mode. Jag och han (hon, den, det!?) som satt i andra sidan vann nästan lika många gånger, det var ingen av oss som vann mer än 3 i rad. Det blev nästan bara VS mellan oss. Jag vet varken hur han ser ut eller hur han är pga att det är två maskiner som sitter mot varandra, de är länkade (standard i Japan). Det gör att man måste tänka ännu mer på yomi, vad kommer han att göra? Hur kommer han att reagera?
Klockan börjar visa snart mot 22 tiden och Virtua Brain börjar bete sig som om allt var en virtuell soppa. Man var skön mode men samtidigt otroligt fokuserad. Nu hade jag spenderat tillräckligt mycket och kunde läsa hans taktik, mina yomi började stämma ganska väl men det blev detsamma för motståndaren vilket gjorde att det blev sjukt djupt och ofattbart kul! Men av nån konstigt anledning så ville man inte vinna på en gång även om man hade chansen, som när man har nästan full power och tid medan motståndaren var nästan död. Eller då motståndaren var nära kanten för ringout så backade man plötsligt för att låta motståndaren komma in mot ringen igen!? Virtua Fighter moral?
Man började bete sig lite konstigt. Då båda hade lite power kvar så stod vi i avstånd och började steppa och hoppa runt, cansla på olika slag och betedde oss allmänt störd som en onykter Virtua Junky. Det flippade ur så långt att man började träna mot varandra utan att man har sagt ett ord till motståndaren att vi ska träna!? Olika teknik, taktik och tom combos!? Man började småfnittra för varandras sjuka eller trista moves. Combos börjar se sjukare och sjukare, många av de var totalt pinsamma, oanvändbara världelösa combosar. Jag hörde att han också satt och småfnittrade och hade trevligt i den Virtua World som han var i …
Plötsligt kom de som jobbar och sa att de skulle stänga. Jag vaknade till kvickt från drömvärlden Virtua World och märkte att jag satt och spelade i ca 4 tim. Vi avslutade med en fokuserad seriös match som jag inte kommer ihåg vem som vann. Självklart så sa vi inte ett ord om att vi skulle spela sista fajten seriöst utan sånt förstår man, vi var ju Virtua Junkies!

även om man inte vet, ser eller hör den andre spelare i VS så kan man ändå kommunicera med virtuell språk som bara Virtua Junkies förstår sig på

Jag såg honom aldrig mer … eller det kan jag inte veta eftersom jag inte vet hur han ser ut, vet inte ens om det var en man eller kvinna eftersom jag satt i andra sidan maskinen. Det roliga är att även om man inte vet, ser eller hör den andre spelare i VS så kan man ändå kommunicera med virtuell språk som bara Virtua Junkies förstår sig på. Har du blivit tillräckligt duktig så kan du tom känna igen vissa spelare genom att bara se hans moves och taktik …

Virtua Fighter connecting people in Virtua World …

Lau.VF

 

Virtua Junky Movie


Dessa är är Virtua Junkies! Filmen innehåller allt som är definierat för vilka Virtua Junkies är! Man känner verkligen värmen och feelingen, viljan att själv vara där och spela. Ren och skär Virtua Junky film med mycket attityd i Virtua World!
Njut av den fantastiska atmosfär som de upplever! Shanghai Virtua Junkies! (En av Lau.VF’s absolut favorit Virtua Fighter film!)

 

 

Första Swe Virtua Fighter 4 Evolution Gathering, arrangerades i Göteborg 030404 strax efter Virtua Fighter 4 Evlution release i Japan. Filmen är idag nästan kultförklarat bland Swe Virtua Junkies, klassisk Virtua Junky film!

 

 

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

