
Tack för besöket. Hoppas sidan har gett inspiration och förståelse för helheten av Virtua Fighter’s djup, underhållning och kultur.
Har du några frågor kring Virtua Fighter eller den här sidan så maila gärna eller skriv på Virtua Fighter Today så svarar jag så fort jag kan.
lau_vf at hotmail dot com
| Ringname: | Lau.VF |
| Ålder: | Gubbe, för gammal … |
| Bor: | Luleå (Nyköping) |
| Favoritspel: | Virtua Fighter!? Gillar alla sorters kvalitetsspel oavsett konsol, från FF till Tetris. |
| Intressen: | Familj, rullbräda, spel, populärvetenskap, natur, resa, livet … allt. |
| Karaktär: | Main Lau och sub Jeffry men vill lära mig Akira, Shun, Lei och Wolf och … alla!? |
| Började med VF: | 1994 arc Virtua Fighter i Japan. |
| Kommentar: | Är det nån som råkar bo i närheten? Jag möter dig mer än gärna för några matcher i Virtua Fighter! |

Lau.VF Virtua Fighter Today
Här tänkte jag faktiskt ägna mig åt att börja blogga om just Virtua Fighter. Det är precis vad sidan borde ha handlat om från början, dvs. Virtua Fighter Today, eller hur!?
Jag tänkte skriva tankar och funderingar kring dagens Virtua Fighter spelandet, alltså ska skriva varje gång när jag sätter på spelet. Det blir som vanligt väldigt ”Lau.VF stil”, filosofiska tankar om Virtua Fighter med Lau.VF och ämne kring hur man som single player överlever Virtua Crisis och Virtua Madness. Den här sidan är speciellt för dig som är single player och inte har tillgång till VS mänskligt motstånd. Jag har gedigen erfarenhet av single play och vet vad/hur man kan förbättra fån det lilla man har att tillgå.
Ni är mer än välkommen att kommentera mellan raderna. Alla nybörjarfrågor är också välkommen!
Det blir spontana texter, stav och gramattiska fel kan därför förekomma …
Välkommen till Lau.VF Virtua Fighter Today!
Den nakna sanningen bakom Lau.VF!



december 2, 2008 kl 12:10 f m |
Nej, jag har inte startat igång spelet ännu
Måste vara första gången jag har haft en så lång uppehåll som nu …
Men jag känner att jag måste fä’n komma igång! Haft tok för lång uppehåll …
Jag funderar på att köra igång med Lau med tanke på att han är min main men också att att det kanske går fortast att göra komback med en karaktär som jag är van med …
MEN av nån anledning har jag ångest för val av char
!? Jag menar, JAG som alltid har mer eller mindre spelar med endast en char har ångest för val av karaktär!? Störtlöjligt … säger jag till mig sjäv men saker är att det är dagens sanning …
Har alltid velat att testa lite andra karaktärer och försöka komma bort från endast main char spelning. Som single player i Swe är det idag omöjligt att förbättra om man inte har kännedom om andra karaktärer … detta pga. kass träningsläge till VF5 i jämförelse med kungliga Evo!
Jag gillar många andra karaktärer till VF men har alltid svårt att släppa taget av Lau av den enkla orsaken att jag har spelat med honom så länge …

Som sagt är jag intresserade av dussintal karaktärer därbland Akira … Jag borde spela vidare med Lau eller Jeff som är min sub karaktär men jag har svårt att släppa taget av Akira, varför just nu kan man ju undra efter alla dessa år med Lau, samtidigt som jag fortfarande inte kan mod.byakko från 1player sida …
Sedan har jag planer på att träffa MadArab i jul så jag har inte många dagar kvar att värma upp!
Så egentligen är Akira inte nån bra val … det krävs ju ganska mycket av spelaren, offra mycket tid i träningsläge …
Jag har ångest för val av karaktär
!!!
Förhoppningsvis börjar jag komma igång imorn … vicken char det nu kan vara … Men imorn får ni veta det
december 2, 2008 kl 11:53 e m |
Då var det dags att damma av PS3 … då menar jag verkligen damma av
När jag tryckte på on-knappen blev det svart vilket egentligen inte borde vara märkvärdigt i och med att PS3an har svart färg. Men saken var att min nuvarande PS3 inte hade svart färg utan grå av damm … Så det blev en trevlig svart fläck på PS3 och mindre trevligt på pekfingret som var fullt med dam
Jag måste ta tag i VF! Jag har varit borta från VF alldeles för länge, senast var nongång i våras med akira …
Samtidigt måste jag lära mig prioritera timmarna och planera bättre för att kunna lägga in VF tid i vardagen. Nästan lite som en tjockis som ska banta med strikt diet.
Planerna är att spela 1tim/dag med strikt träningsplan. Om det nu håller återstår att se … Men eftersom jag nu har startat med det här blogget så kan jag lixom inte banga … eller hur!?
Som sagt så satte jag in kontakten och slog på PS3 … det kändes lite surrealistiskt …
? Så, här framöver blir det nog definitivt blod och svett och svärord hit och dit.
Men det kändes lite som att jag redan hade bestämt innan vicken char jag skulle välja vilket var på sätt och vis lite trist. Men eftersom jag redan hade spelat ca 350 vs cpu & träningsmatcher så kändes det naturligt att fortsätta på drömmen, dvs att kunna spela Akira! Ja, det blev Akira … någon som blev förvånad
Hoppas ni inte missuppfattar mig, jag älskar Lau och tycker Jeff är skitball!! Älskar Jef och leka med hans tunga attacker. Men för comback blir jag tvungen att välja EN char vilket sviiider …
Eftersom jag inte har möjlighet till VS så blir det ren single play tech träning. Målet är att maxa dem så gott det går. Vad jag menar med maxa sådant är att när man får chansen så MÅSTE man ta chansen och sätta de!
Tyvärr är yomi biten inte mycket man kan göra nåt åt även om går att träna lite där också. Men det tar tid, krångligt och massa frustration …
Så är du ensamvarg som jag och är intresserad av Akira så har du kommit rätt place! Men ni övriga är också varmt välkommen att kommentera och diskutera!
Texterna här är väldigt spontana, jag som annars tar timtals för att framställa korta texter. Jag kommer nog garanterat skriva fel eller tom skriver saker jag kommer ångra. Men jag antar att det hör till när man skriver blogg …
Det blev ca 30min VF idag … självklart endast träningsläge

Det blev en mjuk start men lite adrenalin kände jag nog trots allt
Mina träningsupplägg brukar vara tråkiga och monotont. Jag gillar inte halvfärdig tech utan ska jag lära mig så ska de sitta minst 80%, annars är de enligt mig i hardcoreterm ej pålitlig och användbar …
Det finns alltså några moves som man bara måste, måste sätta bra.
Nr1: mod.byakko, dvs modifierat 2_46p (se numpad för stickriktningen. ”_” betyder hålla inne)
Nr2: DLC
Nr3: Aki SP, akira special, dvs SPOD
Dessa måste bara sitta oavsett situation, kräver konstant träning.
Jag anser att coolhetsfaktor väger tungt i karaktär som akira. Coolhetsfaktor är inte bara coolt utan det ger respekt. Respekt i sin tur ger förvirring för motståndaren, man får helt enkelt psykiskt övertag och detta är väldigt viktigt!
Sen finns det små saker man kan göra under tiden man tränar ovan, typ knä och 2_6pp etc. Lägga in de i dash eller wall eller what ever … typ leka med de samtidigt man tränar på övriga så man tar vara på tiden.
Och det var väl ungefär det jag gjorde idag … Självklart satt de inte bra
Mod.byakko satt bra från 2play sida men högst 20% från 1play sida … dlc sitter inget vidare. Spod satt ganska ok, kanske 60% från båda sidorna. Dock har jag svårt att dra spod efter wallstruggle …
Det kommer bli liknande träning minst en vecka om inte två. Börjar de sitta så blir next att träna på combo.
Det gick som sagt sådär för att ha varit borta så länge men samtidigt var det kanske nån sort nybörjar tur med stick känslan. Det brukar vara som berg och dalbana med stick tech med aki … så vi får se vad som händer näst.
/junen hayaindayo!
december 3, 2008 kl 1:37 f m |
Hej du! Själv har jag släppt Virtua Fighter för tillfället. Har för lite tid att träna (så mycket annat att spela) och det enda VS egentligen är via Xbox Live vilket bara blir fel…
Men jag hoppas kunna åka på någon sammankomst igen och ägna några dagar åt enbart VS, då kanske man kommer (en aning) i form igen med Aoi…
december 3, 2008 kl 1:51 f m |
Lau: Träna hårt och kom till Stockholm i sommar
december 4, 2008 kl 11:21 e m |
————————————————————————
Ja, … jag skolkade igår … FYYY Skäms! Fyyy Lau.VF
Det blev inte mycket idag, ca 30min, dock intensiv pass. Men det måste bli mycket mer för att jag ska komma in i spelet och inte minst fuck karaktären Akira!
Självklart fuckade till ordentligt med mod.byakko som återigen kommer bli dagens, gårdagens och säkerligen många veckor framövers ämne! Ja, återigen, dagens ämne heter helt enkelt mod.byakko! … gäääsp …
Men är det så jävla viktigt!?
Tog några öl och sedan drog vi till 24tim öppet arc …
!!!
Svaret är helt enkelt … tyvärr, JA!
Utan den är Akira helt enkelt inte längre Akira … Jag kan förstå att en del tycker det verkar vara löjligt men hur jag än vrider och vänder på fakta så säger lagen för VF att mod.byakko = Akira = fart + tyngd i attacken. Mod. är det som står för farten helt enkelt. För er som intresserar sig mer för ämnet mod så har jag skrivit basic mod tech text här.
Apropå Akira, jag har faktiskt spelat lite Akira under VF2 om ni inte visste det. Jag har en härlig minne från den tiden, 1994 Tokyo …
Efter jobbet (jobbade natt, slutar ca 00:00) va jag och min polare uttråkad och jag sa bara spontant, ”ska vi gå ut och ta nån käk, drink och ta det lugnt”? Och han hängde på, dvs vi kommer inte hem förrän morronen då tåget har slutat för dagen …
Vi åt klassisk japansk mat som heter Okonomiyaki. Det är svårt att förklara så jag generaliserar till Swe pizza
Vad gjorde vi där? Jo, spenderade 100yen på ca 50tums Super Megalo VF2 arc. Jag kan säga att det gick åt rejält med $$ för maskinen va satt först till 2, och inte nog med det, vi tränade på SPOD på varandra!!! Så ni kan ju tänka er hur snabbt maskinen slukade 100yen … men det va härliga tider det
Tillbaka till huvud ämnet … mod … mod och återigen mod.
Det finns generellt två varianter av kommando för mod. Ena är CD och andra är cirkulära rörelser.
Min mod. debut var VF2 Lau med hans mod uppknife, ett slags uppercut, mycket ond sådan, fanns inget ondare på den tiden. Ärligt så tror jag faktiskt att mod.uppknife var ondaste attacken i hela VF History … jag skämtar inte …
Man måste tyvärr uppleva sånt från den tiden för att verkligen förstå det men så här såg det ut. Det ser nog troligtvis inte så märkvärdigt ut för er men återigen, det finns inte och kommer troligtvis inte finnas nåt som är ondare än mod.uppknife!!!
!
Mod.uppknife var på sätt och vis en tredje variant av mod. kommando, nämligen Shoryuken kommando. Men visst, det är en typ av CD … men på sätt och vis en egen karaktär av mod.kommando tycker jag …
Under VF2 kom jag i kontakt med Akira’s mod.byakko … och på den tiden gjorde jag, eller jag försökte med CD varianten av mod …
VF3 = Lau lau lau … så det blev inget Akira där. Så här i efterhand kan jag tycka att det va lite synd att man bara spelade Lau. Men det fanns orsak som jag inte går in just nu för det blir så mycket text ..
Under VF4 petade jag lite på Akira. Jag tror många har petat på Akira under VF2. Jag menar, se bara på VF4 Akira, pure hardcore beuty! MEN där så började jag med en annan mod.kommando, nämligen cirkulär sådan. Jag tror faktiskt på cirkulära, precis som karatekidd gjorde, Vax on … Vax off
Nämen seriöst, jag tror cirkulära rörelser ger mindre stress, det är mjuka runda rörelser och jag tror man hinner utföra de både snabbare och säkrare. Fast rent mänsklig nivå så tror jag egentligen inte att det har nån större effekt men … men nu har jag valt cirkulära rörelser för mod.byakko.
Från player 2 sida går det hur bra som helst men … player 1 sida är helt fucked!!!
Jag kommer att svära bra länge framöver …
Dagens träning innehöll:
¤ 1play sida mod.byakko. Slowmotion av sådan
¤ 214P > 2P > DLC, f’n va den combo kommando jäklas asså … !
¤ Och sist som vanligt random SPOD, ex pkg cansel > SPOD. En snabb sådan är lite knepigt och stressigt …
Återigen, vikten ligger i att kunna de från alla situationer. Även om själva situationen inte dyker upp så är det en bra träning för koordinations förmåga. Man ska inte tänka, ”värdelös kombination ju”, ”sånt situation dyker aldrig upp ju”. Det har att göra med inte bara som kombination utan minst lika mycket som fingerfärdighets träning, dvs stick tech träning och vanan inför extremt tight situation.
Min VS vän dyker upp vecka 52 … , jag har ca 3 veckor kvar … känns verkligen som impossible mission …
Men nu har jag börjat och nu kan jag int backa! Akira är en svårkontrollerad temperamentsfull ostoppbar noshörning … så det är bara köra på …
Nästa gång kommer jag prata lite mer om DLC …
/Junen hayaindayo!
december 6, 2008 kl 10:36 f m |
Ca 30min intensiv basic Akira moves
Stressen för att hinna göra comback gör att man redan börjar slarva och stressa träningen …, speciellt mod.byakko som man nu lägger in här och var utan nån större struktur … fast förr eller senare måste jag lära mig under sådan situation också …
Idag tänkte jag prata om DLC … och SPOD.
Båda har gemensam nämnare, nämligen att det är trestegs attack och båda något knepigt att få fram … hur träna dessa?
Orsaken till misslyckad DLC och SPOD är antigen att man redan från början stressar fram kommando och känner nästan innan att sticken rör sig helt fel … Eller att första två kommandon funkar något men sista blir lite hur som helst pga stress och blir fucked. Mitt tipps är att dela upp till två steg.
Viktiga med dessa moves är en ”bra start”, dvs korrekt inmatning och känna att sticken rör sig enligt dina tankar. Att vara medveten och känna hur sticken rör sig korrekt riktning utan att se på själva sticken.
För mig funkar två steg säkerligen ~ 90%. Men hur göra hela moven då?
Movens kommando fönster är egentligen inte så tight som man skulle kunna tro faktiskt. Återigen, vara medveten och koncentrera sig för nästa move efter de två första, och sedan mata in sista moven utan att stress så funkar det faktiskt. Så mitt tipps är att göra två move stadigt. När du behärskar de bra så lägger du in lugnt sista så kommer DLC och SPOD att funka!
Men bara för att man börjar få in de så betyder det inte att de är lätta att få in i alla situationer utan det blir snabbt stressigt.
Personligen tycker jag DLC är jobbigt att få in från hukande läge då DLC’s första kommando är 3 … 3 gör att det blir mongo för man är i hukande läge innan DLC.
Jag vet inte riktigt hur det går till när jag gör men jag misstänker att det blir en snabb 353. Alltså tex från 2p till DLC så blir det 2p > 5DLC eller nåt liknande. Jag tror inte att det går fösa fram direkt från 2 till 3 eftersom DLC kommando börjar på 3 och inte på _3 eller _23. Men jag är inte säker …
DLC är främst viktig vid combo för att den har både skadepotential och ringout möjligheter men har också viss respektfaktor. För övrigt tycker jag DLC combo från låg höjd är snygga!
Nästa gång blir det lite tränings snack om SPOD …
/Junen hayaindayo!
december 7, 2008 kl 1:24 f m |
Min fritid kommer igång senare på kvällen …
det jobbiga med att bo i en lägenhet är att det tar emot att banka och klicka med sticken efter si sådär 23:00 … hänsyn till de som bor under mig
Hade man bott i en villa kanske man slapp sånna problem …
december 7, 2008 kl 11:59 e m |
Ca 30min Akira …
Det finns INGA genvägar, så enkelt är det, tyvärr … speciellt med en karaktär som kräver konstant stick tech.
1 play sida mod.byakko går rent ut sagt skit … skit … skiiit
!
Hittar varken rytm, känsla eller timing … vad göra!? Man blir frustrerad och det går självklart ännu sämre … vad göra, vad göra …
Frustrationen gör att hand och fingrarna mer eller mindre skakar vid inmatningen och det kommer som bäst ut en fjunig P … sorgligt …
Det som gör det ännu mer irriterande är att 1 och 2 play sida är som dag och natt!? 2 player sida går sååå mjukt med FULL kontroll! Känns nästan som att det går i slow motion!! Känner varenda stick position i minsta radianer med tio siffrors noggrannhet!
Cirkulära rörelser av typ 41214 är heeelt trasig … blir lixom bara hack av det hela. Självklart ser grannens gräsmatta grönare än min och jag smygtestar 3346 … och tror att den funkar bra bara för att jag klarade några enstaka ggr. Efter några försök går det skit och till sist går båda teknikerna av mod åt skogen! Bajs.
Jag suckar och går tillbaka till cirkulär mod … men lägger ner mod.byakko för idag.
Apropå DLC, jag nämnde förra gången svårigheter att utföra DLC från hukande läge som tex från 2p. Jag kom på liiite bättre lösning av det.
Jag vill vara förberedd och ligga ett steg före i tankarna och rörelser och det gäller även vid combo. Jag förbereder och kör helt enkelt 2_p under combo av 2p > DLC. Men egentligen, det som kanske gör det svårt av 2p > DLC är kanske just mitt sätt att vara förberedd, 2_p, observera ”_”.
För jag måste gå tillbaka till 5 (släppa). För att spara på tid tjärnar man faktiskt på att köra 2p istället för 2_p som jag gjorde hittills. Med 2p menar jag verkligen endast dutt av 2 och resten av tiden kör man med vanlig DLC känsla. Med vanlig DLC känsla menar jag här stående DLC … men det är lättare sagt än gjort förståss. Även om känslan borde vara som vanlig DLC från stående så sitter ju jäkeln ner eftersom animationerna inte hänger med. Rent visuellt spelar det ingen roll om han står eller sitter i animationen eftersom sticken redan är i neutral läge, dvs 5. Problemet ligger i psyket där ögonen stirrar på den sittande Akira och jag blir förståss lika stressad som förut!?
Men det borde lossna efter en vecka eller så …
Nåja, men det känns ändå lättare än 1play mod.byakko i alla fall …
Apropå DLC, nån som vet några svåra DLC combo att rekommendera?
Jo, jag skulle faktiskt prata om SPOD idag!
Det blev några intensiva minuter av SPOD i form av stick tech träning.
Jag ställer in CPU så han utför techroll och kör SPOD efter SPOD, dvs lägga in SPOD som okizeme. Det blir en kontinuerlig SPODande fram och tillbaka. Som längst blev det kanske 7 i rad. Får jag 10 i rad så får jag vara nöjd.
Efter den träning testade jag att öka på svårighetsgrad och la in pkg cansel > SPOD istället för dash > SPOD vilket vara rent tekniskt mycket stressigare och svårare. Oftast blev det för stressigt att SPOD förvandlades till nån 3 riktningens attack …
Man måste nog vänja sig vid sådan stressfaktor och köra slow först och öka på så småningom …
En vecka har redan gått och man har inte ens kommit igång riktigt … frågan är om man kommer över huvud taget i gång med Akira … Jag måste komma över en viss tröskel för att komma till ett nytt kapitel. Tyvärr finns det ingen genväg …
/juuunen hayaindayooo!
december 8, 2008 kl 11:07 e m |
Ca 30min intensiv spelande
Även om det rent statistiskt inte gick avsevärt mycket bättre än igår så kändes det ändå på nåt sätt bra! Det va helt enkelt rätt feeling över det hela.
Jag började från noll igen men det kändes bra.
Jag är dock lite less på min personlighet, att inte kunna spela multi, att inte kunna hantera många bollar i luften samtidigt utan måste alltid ta ett steg i taget.
Det finns olika sätt att öva men jag måste alltid ta en tegelsten i taget .. , sån är jag ..
Som vanligt blev det som igår och förrgår och … lika enformigt som vanligt. MEN jag upptäckte en ny dimension! Nåt som jag inte hade upplevt tidigare trots mina mer än 10 år av VF spelande!? Det va faktiskt rent vetenskapligt intressant upplevelse!
Som vanligt höll jag på med 1 play sida mod.byakko … och små irriterade mig på mod. cirkulära rörelsen … och av nån anledning blev jag trött och slöt ögonen … !
Hjärnan började arbeta på ett helt annat sätt! Det gick absolut inte bra först, hjärnan hängde inte mä när den inte fick syninformation vilket gjorde att timingen blev helt knaaas! Men när människan tappar synen så börjar hjärnan intensivt att jobba och koncentrera på övriga nerver, dvs känsel, hörsel, lukt etc.
Och man kände verkligen hur känseln och hörsel jobbade tillsammans intensivt för att finna den där timingen till mod.byakko! Ju mer jag försökte ju mer började jag kunna ”se” hur stickan jobbade, fast i känseltermer. Det va definitivt intressant upplevelse …
Jag ska definitivt leka blind igen.
/Junen hayaindayo!
december 13, 2008 kl 12:36 e m |
Det har varit massa skit som kom emellan så det har inte varit så mycket VF senaste dagarna …
Igår blev det kort session och jag tänkte prata lite om mod.byakko idag, … igen …
Många av så kallade ”extrema combosar” (VF2, VF3) har försvunnit i takt med den moderna VF’s intågande (VF4, VF5), dock så finns det en och annan sk hardcore combo (enligt modern VF term) kvar. Idag tänkte jag ta upp de inom kategorin av mod.byakko.
Sätter man mod.byakko perfekt så är dessa hardcore combo egentligen inte helt svårt. Men förutom perfekt och tight sticktech krävs att man ser stance och ha kunskap om viktklasser. Under tight VS kan det förståss vara rätt knepigt men vid statiska situationer som vid träningsläge är så försvinner stress av stance och viktklasser då dessa kan bestämmas i lugn och ro …
Jag gillar speciellt mod.byakko combo som nätt och jämt får in, dvs låga mod.byakko combosar. Men självklart är övriga mod.byakko combosar också otroligt vackra pga deras snabbhet, träffyta, styrka och tyngd.
Första är en otrolig tung och vacker combo! Det som ökar rejält på coolhetsfaktor är förståss knän!
Den andra är otroligt vacker och straight tight combo.
Tredje är definitivt en specialare som får ögonbryn att vika 180 grader!
Fjärde är lite udda variant men faktiskt jäkligt coolt den också, just pga inte bara en utan två pkg (pk-cansel)!
Och sista … !? Vet inte vad jag ska säga … det är en av de mest klassiska mod.byakko combo som finns hos Akira. Men räkna fram exakt hur damage förändrar sig med timingen är inte helt enkelt då combon innehåller en speciell hit animation hos 46p, motståndaren dunkas ner vilket reducerar damage. Och beroende på när man lägger in sista byakko kan också damage förändras. Vanligtvis pratar man kanske om MC damage på 54~61 men så finns det en på 69!?
Nåja, jag sätter ju inte mod.byakko perfekt på långa vägar så det va bara en trevlig bihang …
Ifall ni har vägarna förbi så får ni också gärna berätta om era mod.byakko erfarenheter eller mod.byakko specialcombosar
/junen hayaindayo!
december 18, 2008 kl 1:42 f m |
Det har varit lite dåligt med VF spirits senaste dagarna … massa skit som kommer emellan som vanligt, svårt att ha fokus på VF …
Idag blev det dock lite Akira. Förutom traditionella Lau.VF’s tvångstankar av diverse träningsmetodik så blev det faktiskt en del blandade 33p combosar men också blandade tester av diverse attacker.
En av akiras favorit attack förutom uttjatade byakko måste vara 2_6pp, jäkligt skön och cool attack faktiskt. Men är det bara jag som tycker att efter vissa situationer så går de int in, hur man än försöker lixom!?
/Junen hayaindayo!
december 24, 2008 kl 7:48 f m |
Jag hatar att de tagit bort den attacken till R – var nog min favoritattack i hela spelet.
december 25, 2008 kl 1:58 e m |
det va som f’n … visste inte
!
det är ju verkligen @Akira attack ju … riktigt tråkigt att de har tagit bort det … buuu
Jag har varit nere i söder för julfirande och har därför varit lite off med VF … förhoppningsvis kommer jag tillbaka med min Akira igen …
januari 8, 2009 kl 12:24 f m |
Och som vanligt börjar jag lite med bortförklaring till något Virtua Low situation
Fast jag har spelat Akira liiite i perioder så jag är inte helt ny med Akira i quest, tror jag har ca 300+ matcher i quest, tror jag … ?
Jag har tyvärr inte haft värdens roligaste jul och nyår, har varit sjuk och käkat penicillin fram till för några dagar sen. Jag har haft bättre jul och nyår om man säger så … Nåja, årets första VF spelande blev kort, ca 20 min. Det kändes ganska ok för att ha haft ett längre uppehåll, självklart var det rostigt men ändå … fast det kan ju som vanligt vara såndär tillfällig grej där det sedan skiter sig totalt. Men det kändes som sagt ganska ok … funderar därför på att börja på quest med min skrutt Akira inom snar framtid …
Det känns lite knepigt att köra igång quest med Akira … vet inte riktigt vars jag ska börja … Det blir väl att försöka vänja vid byakko och launcher > combo vana i vs …
Nåja, ska jag hinna vänja och känna hemma med Akira behöver jag nog lägga mer tid till VF … end and over.
/Junen Hayaindayo
januari 14, 2009 kl 9:33 e m |
Lite VF mitt under slutet av examensarbetet …
Det är tight med tid, lika så med Akira’s imput!


Efter en kort omgång i träningsläge körde jag igång med quest!
Det är helt enkelt för stor skillnad …
Problemet är att saker måste sitta i VS till skillnad från träningsläge där man har tid att koncentrera sig för justering av fel-imput. Det kan man inte under intensiv VS där det är menat att saker ska sitta. Man har inte tid att tex tänka exakt vilken del av kommando som blev fel i tex SPOD eller så …
Och NEJ, byakko satt inget vidare och inte heller SPOD och DLC som blev väldigt stressigt
Men jag körde ca 10 matcher och självklart torskade jag i en del turnering mot inte mindre än störande Jacky som kommenterade i stil med … ”I got no time for you”, vilket var i och för sig förståeligt …
Jag vet inte hur, med tanke på hur lite jag spelar. Men saken är hur som helst att saker och ting måste sitta när man spelar med Akira!
Förutom basic kommando träning kommer jag nog blanda in en annan ny attack för att sakta men säkert komma igång mer med Akira …
/Junen Hayaindayo
januari 18, 2009 kl 11:46 e m |
Det finns dåliga dagar och så finns det dåliga dagar …
Efter en mycket ojämn träningsrunda gick jag tveksamt över till quest …
Visst, jag ÄR nybörjare med Akira men det är ju så frustrerande när man inte alls kan lita på sin mod.byakko och dlc. Sån här dagar så sneglar man gärna på grannens gröna gräsmatta som bara väntar på att bli smekt … alltså, jag menar Lau och Jeff.
Lau och Jeff kan ha några timing combosar men långt ifrån Akira’s svåra ”basic” combosar. Det sjuka är att de ÄR basic combo … men det kanske bara är jag som har problem med de, vad vet jag …
Jag börjar märka att det här inte funkar rent teoretiskt … , seriöst asså.
Varje gång jag sätter på VF är stick skills tillbaka till en sådan ojämn nivå att man inte kan lita på sin egen skills. För att överhuvudtaget ha möjlighet att komma över tröskeln med Akira måste jag minst dubbla på VF timmar. Men just nu håller jag på att färdigställa exjobb och massa annat som tar tid … kanske i mars, det ser mörkt ut …
Spelar jag såhär lite så spelar i slutligen inte nån roll vicken char jag väljer. Man måste lägga ner mer tid, så enkelt är det … Fajtingspel tar tid!
/Junen hayaindayo
januari 26, 2009 kl 8:13 e m |
Det kändes faktiskt ganska ok idag
!?
Eller, kan det vara så att man börjar vänja sig vid att man helt enkelt är kass
!?
Nåja, bara man har sådär någorlunda kul så är det väl ok antar jag …
Även om jag torskar och många gånger inte vet vad jag gör och spammar mest så känns det som det flyter på något bättre än då jag började komma igång med Akira …
Träningsupplägget ser enligt följande …
Kör lite träningsläge och kör som vanligt lite mod.byakko träning med singlepalm byakko combo och sen diverse byakko combo från 33p, sen SPOD och DLC combo.
Går vidare sen till quest inklusive ”en” arkad turnering … och hoppas man vinner $$ så man kan köpa lite trevliga items
Det som känns lite si och så är, förutom självklart mod.byakko så är det snabba närstrids attack. Jag som är van med klassiska Lau elbow attack så känns Akira’s dashing elbow snabbt komplicerat Det blir ofta svårt att hinna utföra där varannan attack blir helt random med fel imput …
Mmm … mer så kallade Akira flyt vill jag ha …
/Junen Hayaindayo!
januari 28, 2009 kl 12:22 f m |
15 år med Virtua Fighter … och ”glödet” har fortfarande inte slocknat helt … (men nästan
?)
Trots 15 år med Virtua Fighter med bra och dåliga dagar så existerar fortfarande än idag stunder där man småfnittrar för sig själv …
Och orsaken heter fortfarande, ja, fortfarande Virtua Fighter!?
Det kanske är bara jag som har lätt att slukas in i den digitala världen som Virtua Fighter erbjuder, att låtsas vara där med cpu och atmosfären som spelet erbjuder … det kanske är på riktigt … !? Det kanske är nån sort dejavjue jag upplever!? För lixom, så roligt kan det väl inte vara? Jag menar, Virtua Fighter i hela 15 år!? Och av den tiden hela 12 år med vs cpu … snälla … Men jag är säker på att jag har upplevt många av vs cpu på riktigt, något modifierat kanske men … jag är säkert på att jag har upplevt det där … Det kanske är därför jag fortfarande kan leka och underhållas av quest och allmänt trams som vs cpu erbjuder mig … jag vet inte …
Jag spelade idag sista stora världsturneringen i spelet. Jag hade spelat ett antal matcher innan jag började komma igång igen med Akira och därför tog det inte lång tid tills det va dags för den stora turneringen. Och visst finns pirret kvar trots att det är mot stereotypa cpu och inget annat … antigen så har jag barnsligt bra fantasi eller helt enkelt ”ser” den osynliga Virtua World dimensionen … ?
Självklart va Fuudo och Koedo i samma grupp!!
Så tidigt som andra omgången mötte jag Fuudo där jag öste på med mod 2_6pp och snabbt var man uppe i två ronder
MEN så händer det nåt som det brukar göra ofta … jo, motståndaren segar sig och hämtar upp sig och så ligger man lika!?
Det slutade dock gott och jag gick vidare … OCH självklart mötte man direkt Koedo i nästa fajt!
Med tanke på min fjutt Akira med stora sticktech svårigheter visste jag inte riktigt hur jag skulle fajta …
Inte helt oväntat så är Kage snabb med sina både när och mellandistans attacker och två ronder rykte snabbt iväg … Men nu var det min tur att komma tillbaka! Jag tog det lugnt och använde säkra kort och vann till slut mot Koedo och hela turneringen … Är jag bäst nu!?
Tänk om det skulle vara så enkelt …
Tillbakablickar …
¤ Mod.byakko funkar inte när det blir stressigt och pirrigt … det går helt enkelt inte!
¤ Spod försvann helt, hade inte ens tid att tänka på det …
¤ Spirituellt var jag väldigt där men fingrarna hänger inte alls mä när det väl börjar gå fort, det blir egentligen ren komedi pga felinput och fel attack som dyker upp
¤ Akira stick tech är verkligen tokigt svårt för mig .. MEN, får jag in basic Akira tech perfekt så är jag säker på att jag blir minst lika duktig med Akira som jag va med min Lau en gång i tiden!
Det va roligt idag …
/Junen Hayaindahyo
januari 31, 2009 kl 6:54 e m |
Inte bara raka tråkiga attacker …
Det var dags att testa lite andra attacker än alla dessa absolut basic attacker som byakko, 33p och 66p etc …
Idag upptäckte jag lite trixiga attacker hos Akira, ja han verkar ha en del trixiga attacker, kanske tom mer än Lau
Så det är inte bara raka tunga attacker utan verkar finnas hel del små trixiga movement där man kan blanda in stepptech få väldigt underhållande rörelsemönster!
Det jag testade idag var 6p4 momevent, och jag älskar att kombinera saker till 2_6pp, så jag övade på 6p4 > evade cansel forward CD > 2_6pp kombination, riktigt snabbt, trixigt och cool movement faktiskt.
Han verkar ha hel del sånna attacker, några av er kommer nog troligtvis tycka att de är käääs men jag gillar att experimentera och överraska med lite ovanliga kombinationer och attacker.
Nej, VF5 Akira är enligt mig inte bara rak utan han kan bli trixig!
/Junen Hayaindayo!
februari 7, 2009 kl 5:34 e m |
Virtua Fighter schema …
Det kanske inte skiljer särskilt mycket från förut men det börjar lite som nån sort schema man följer. Nuförtiden ser Virtua Fighter schema ut enligt följande:
¤ Kort uppvärmning i träningsläge där jag försöker, om möjligt klara 10 specifika träningsmoves i rad, vilket jag inte brukar klara men …
Det kan vara typ basic byakko combo eller försök på 10 SPOD i rad eller testa nån ny move inför VS cpu.
Nuförtiden brukar det bara bli kort uppvärmning där jag sedan går vidare till Quest ..
¤ Quest spelar jag till det dyker upp nån arcadturnering så det brukar väl bli kanske ca 15 Quest VS matcher varje gång jag spelar.
Målet med Akira just nu är att få honom någorlunda spelfärdig för VS. Och för att nå målet har jag tänkt spela genom hela Quest med Akira, dvs spela genom mot alla motståndare och få 100% i item och allt annat. Så det kommer nog säkerligen att ta en stund, jag räknar med ca 1000~1500 matcher för att nå dit. När jag har nått dit så tror jag att min Akira flyter på någorlunda ok. Jag kanske inte kommer så långt att man analyserar djupare i respektive attack-frames och så, men förhoppningsvis tillräckligt mycket flyt att basic attacker kommer ut någorlunda flytande med få miss input av kommando.
För tillfället använder jag inte så många olika varierade attacker utan kör på de där basic attacker som har funnits mä sen säkert Virtua Fighter 2 … men idag testade jag på lite sabaki 214p+k? Riktigt trevlig attack faktiskt … så det blir att försöka testa nongång då och då med nya attacker för att bredda ut på både taktik och attackval.
Jag har för övrigt haft ganska ont om tid i och med exjobb och så, men förhoppningsvis återkommer jag (aprill kanske?) med mer intensivare Virtua Fighter och då även mer nytt material till siten …
/Junen Hayaindayo
februari 10, 2009 kl 10:05 e m |
Dagens Aki.VF stats:
Avklarade spelare: 74.9%
Iten: 71.5%
Emblem: 77.3%
Totalt: 74.4%
———————————–
win/lose: 89.53%
Apropå Aki catch throw, trodde catchthrow > 666p > dlc va klassiker men funkar det int till VF5 Ó_ò; !?
februari 15, 2009 kl 8:58 f m |
Hoj!!
Jag har också börjat spela lite Akira nu. Han känns som den roligaste karaktären i spelet, helt klart.
Funderar på att börja lira antingen Aki, Lei eller Lau, men jag kan inte bestämma mig som vanligt. ^^
februari 15, 2009 kl 6:17 e m |
Trots nedskärning av hans stats och annat diverse ändring av animering så måste jag ändå säga att han är f’n grymt cool karaktär
!
!
Det är sån power och fart på han med bra offensive och defensive, jag gillar Akira skarpt!
Men f’n att han ska vara sååå frustrerande svårt att spela med. Men ger desto mer extra kick och utmaning
Sedan tycker jag att hans basic attacker är grymt bra. Jag har fortfarande inte riktigt kommit igång med hans nyare attacker utan kör på mest med basic attacker …
Jag har börjat använda lite sabaki 214p+k men eftersom jag har länge använt char som inte har sabaki så är jag väldigt ovan med det … det kommer nog ta tid att vänja sig med sånt …
Akira har definitivt den där rätta känslan och tools för att bli förälskad. Men jag har inte kommit in så långt att jag har blivit bjuden på ett ligg med Akira ännu. Först lära mig ordentligt med basic stuffs
Dagens Aki.VF stats
Avklarade spelare: 87.4%
Item: 77.1%
Emblem: 86.7%
Totalt: 83.7%
——————————
win/lose: 89.55%
Idag gick det INTE bra … suck
Till skillnad mot jeff eller lau kommando så existerar kraftigt såndär bra och dåliga dagar hos Akira. Orsaken är ju förstås kommandomiss och för min del mod.byakko … Det kan gå hur bra som helst i de första matcherna men sen kan det av nån anledning plötsligt vända och bli osäker. När sånt väl händer så rullar det bara på till det sämre och till sist blir det bara spasmer av kommando input … man känner sig sååå käääs … jag får nog nästan gå tillbaka till träningsläge igen …
Att kunna spela fritt med Akira måste vara det ultimata orgasmen inom Virtua Fighter …
/Junen Hayaindayo
februari 17, 2009 kl 9:16 e m |
Dagens Aki.VF stats
Avklarade spelare: 91.4%
Item: 78.3 %
Emblem: 88.2 %
Totalt: 85.9 %
—————————–
win/lose: 89.53 %
Även om det förekommer stora svårigheter med kommando så känns det ganska ok … problemet är att det förekommer ofta de där bra och dåliga dagar. Det är extremt svårt att spela på konstant nivå.
Jag har också stora svårigheter vid tight närstrid där man tex funderar på att lägga in byakko. Men pga för många kommando input blir man i sista sekunden osäker och fegar och går till def och torskar …
Snart är det sista arkadhall. Då är uppvärmningen klar så det blir att lära sig djupare av basic attackerna så man får in de konstant, men också lära sig Akira basic option select med mera …
/junen Hayaindayo
februari 21, 2009 kl 10:01 e m |
Dagens Aki.VF stats
Avklarade spelare: 100 %
Item: 80.7 %
Emblem: 100 %
Totalt: 93.6 %
—————————-
win/lose: 89.29 %
Så! Nu har man avklarat alla char …


Det är inget speciellt, bara såndär psykiskt grej där man vill ha det undanstökat innan man lugnt och ro kan börja pilla lite annat
Det gäller för ITEM också men det tar längre tid … det får komma under random träningsmatcher i Quest …
Ska nog sakta börja fördjupa mig på basic attacker, kanske kolla lite frames och option select etc ..
Och givetvis träna combo … kanske börjar med att kika på combovids
För övrigt är jag allmänt förtjust i den där quick steppin attacken, vet inte vad det heter men 6p4 kombination. Lite lurig, snabb och tuff attack tycker jag
Jag har för övrigt märkt att det är nåt som fattas bland basic attacker … Troligtvis existerar attacken jag söker bland de nyare attacker som har tillkommit i och med VF5, så det måste jag också börja kika smått ..
mer mod.byakko träning, mod.byakko = allt!
/Junen Hayaindayo
februari 27, 2009 kl 7:15 e m |
Dagens Aki.VF stats
Avklarade spelare: 100 %
Item: 84.9 %
Emblem: 100 %
Totalt: 95.0 %
—————————-
win/lose: 89.41 %
Idag gick det faktiskt hyfsat ok med mod.byakko
Men träning kräver balans! Nu börjar mod.byakko play2 sida kännas något skumt, det som var så enkelt … märkligt.
Jag har börjat småkika liiite på frames …
Idag tänkte jag ta upp 3k, klassisk VF midkick. Framedata enligt nedan:
Dmg: 24
Exe: 16
G: -6
Hit: +-0
Counter: +8
Jag tycker statsen ser riktigt bra ut!
-6 på G ger möjlighet till fuzzy till defense. Och counterhit +8 ger möjlighet att lägga in tyngsta combo attack utan att generellt bli störd (jag har dock inte börjat komma in i clash systemet så den biten låter jag vara tills vidare …).
Vid normalhit kanske man kan tex dra till med 2p eller nåt kanske …
Enda problemet jag ser med 3k är att Akira verkar ha jätte många bra liknande halvdistansattacker. Hur/vad välja?
/Junen Hayaindayo!
mars 11, 2009 kl 3:14 e m |
Jag skulle vilja träna Akira Special, SPOD i lite mer verklig situation men vet inte hur (det är ju tyvärr inte Evo master träningsläge) … cpu går ju lixom inte på de vid vanlig quest …
Nån som vet nåt läge VS cpu där SPOD funkar eller kan lura och få in de?
Det är otroligt trist att inte kunna träna när den nu är så cool attack lixom …
mars 18, 2009 kl 11:13 f m |
Min Akira börjar släppa faktiskt!
Jag går inte längre in i träningsläge för ”uppvärmning” utan går direkt till quest och det känns faktiskt ganska ok!
VF5 träningsläge går inte använda i nån större dynamisk vidd så … Vad är meningen med ett träningsläge som inte går att använda som träning i nån större grad!?
Jag spelar idag varje gång tills det dyker upp arkadturnering i quest, så det blir väl säkert kring 10-20 matcher ink turneringen. Det blir kanske några ggr i veckan och även om saker inte sitter 100% så börjar man komma in i nån ”rutin”.
Målet är snart nådd, dvs 100% på allt och det är enl mig ett mått, definition på att man har testat en ny char, alltså uppvärmning av en ny char. Det slutar på kring 1000~1500 matcher gissar jag …
Efter det funderar jag på att börja ”fördjupa”. Först blir det nog att träna combo, maxa combo, dvs kanske vikt specifik och stance specifika combosar.
Även om det fortfarande finns svårigheter och hel del saker kvar så känns Aki inte helt omöjligt idag. Han känns faktiskt ganska ok!
/Junen hayaindayo!
mars 25, 2009 kl 10:04 f m |
Dagens Aki.VF stats
Avklarade spelare: 100 %
Item: 97.6 %
Emblem: 100 %
Totalt: 99.2 %
—————————-
win/lose: 90.68 %
Har bra och dåliga dagar men det är ganska ok … fast, min byakko är tidsbegränsad O_o;
Efter en viss tids spelning blir det sämre och sämre … Den klarar alltså inte att hålla en konstant nivå genom hela session, koncentrationen tar helt enkelt slut …
Nu har jag inte testat alla gubbar men enligt mig heter Virtua Fighters coolaste attack nämligen Akira’s KNÄ, K+(G)! Måste vara snyggaste och skönaste attacken i hela spelet! Den har också grym stats
Exe: 17
G: -13
H: down
C: down
där oavsett normal eller counterhit ger grymma combomöjligheter!
Enda nackdelen är att den är svår att få in konstant … man måste nämligen släppa G i K+(G) efter ”en frame” och hålla kvar K. Många vet att den är svår och att vanliga svensson spelare ofta missar. Ett tipps är att utföra K+(G)>P kombinationen. Den har dock G-stats på -14 vilket gör den ganska riskabel men enligt mig är det värt att överraska motståndaren från miss K+(G) till kombiationen K+(G)>P i stället.
/Junen Hayaindayo
mars 30, 2009 kl 4:15 e m |
Jag börjar förstå varför Aki spelare spammar byakko efter matchen … Byakko MÅSTE alltid vara uppvärmd
!
april 3, 2009 kl 9:11 e m |
Pendla + Jobb + familj = ultimata VF killer! Man är helt jävvla chanslös …
Vakna 5 och kommer hem 19 och lägger sig 22 …
Någon kanske piper: ”på helgerna då”? Då har man en fru som jobbar inom landstinget och många sånna jobbar inte mån-fre 8-17 utan schemat kan se hur som helst, vardagar som helger, kan vara morronpass, eftermidagpass eller tom nattpass …
Även om man visste så fick man verkligen en bekräftelse att det finns en pik hos Virtua Junky. Vill man bli bra så ska man helst, helst vara singel, £$£$ och ha bra med tid över till själv …
Ekvation går f’n inte ihop för mig … Q”#¤&%”#¤&”#¤
Men jag ska flytta inom snar framtid och då hoppas jag att min fritid ökar med 1~2tim/dag …
april 11, 2009 kl 8:13 e m |
Long time no see, eller vad det nu heter …
Lite VF under påsken skadar aldrig!
Nu är allt 100% i quest! Nu har jag spelat tillräckligt mycket så jag känner ganska varm om kläderna med Akira. Det känns som att det är snart dags att börja fördjupa mig liiite mer i basic grejer och så … och det första jag brukar fördjupa mig lite är faktiskt combo, typ max, viktberoende, wall och stance combo etc … Får man combo chans så får man gratis chans att skada motståndaren, och då gäller det självklart att maxa sådana möjligheter! Därför är combo träning viktigt! Missa inte gratis chanser!
Men jag har som tidigare nämnt fortfarande svårt för basic combo ala byakko och DLC … och även om de funkar ganska åk så orkar byakko inte hålla koncentrationen uppe under hela session utan går sönder efter ett tag … Spod går däremot ganska bra så det är lite plåster på såret, för det är ju lite @Akira även om det är show attack
Tur nog finns bra Aki combo vids så det är väl bara köra igång!
Junen Hayaindayo!
april 13, 2009 kl 3:59 f m |
Lite synd att du sitter med PS3 version så du inte får leka så mycket med 6KP i combos. Rätt skön känsla i 6KP > Byakko som finisher på Yoho och 46P+G
maj 3, 2009 kl 4:01 e m |
Sitter och nöter basic combos med Aoi. Känner att jag måste öva för att möta din Akira. =)
Hur går det föresten? Antar att du är mitt uppe i flytten?
maj 4, 2009 kl 4:32 e m |
Jeneric:
?
Mmm … ni har lite små ”läckerheter” i 360, kanske något intressantare och kryddad CPU?
Länge sen jag såg Ver.C, har glömt bort men visst ser Aki k helt annorlunda ut, fulare
Mad:
Ghaaa …
Jag saknar lite av ungdomens tid då man hade nästan oändligt med tid och det enda man behövde bry sig var här och nu …
Har varit helt kört med tid till spel, eller ens Virtua Spirits. När man är så stressad med tid och annat är det inte helt lätt att få glöd i Virtua Spirits …
Mmm, håller på flyttar för fullt. Just nu har jag varken möbel eller nå annat här i rummet. Det ekar sjukt mycket så det är lite kusligt …
Nästan allt är färdigflyttat men flytten blir permanent kring 10 maj. Fast lägenheten jag ska flytta till ser just nu ut Kwait kriget … Går knappt komma in pga alla flyttlådor och skit. Det lär säkert ta en vecka för att få någorlunda hemtrevligt och slutligen få den rätta Virtua atmosfär …
maj 4, 2009 kl 4:47 e m |
Ah, flytt tar lång tid. ^^
Nåväl, när den är klar har du ju mer tid till VF… eller inte. =)
Jag har i varje fall fått tillbaka lusten för VF ordentligt. Tänker börja spela El Blaze kanske, och lära mig Aoi ordentligt för en gångs skull.
maj 10, 2009 kl 8:11 f m |
Det går segt och stressigt med flyttningen. Nya lägenheten har renoverats men trots det så är grunden så pass gammalt, och renoveringskvaliteten och besiktningen så dåligt att det är tom mycket sämre än förra studentlägenheten … nästan så att man redan saknar förra lägenheten …
Men den här lägenheten är lite av en ”tillfällig” lägenhet. Får jag fast jobb (har provanställning) så blir det nog troligtvis att man flyttar till ett lite mer modernare lägenhet …
Det är första dag och jag kan säga att vi har ca 70 banankartonger att öppna, det är rena rama pussel … Hallååå, vars är mina Virtua Fighter utrustningen!?
Imorgon ska jag långt över Kirna för inspektion av kontaktledningar och kommer hem tisdag kväll. Torsdag ska jag till Hamburg för studieresa och kommer hem sent sön kväll … Veckorna rusar förbi utan att man hinner göra något … Nog visste man att det blir svårare med fritid i och med jobb men det va värre än jag trodde …
Men man ska väl vara glad att man har jobb … jag antar att jag är lite bortskämd nu …