Modified Tech


Modifiera alla dina tekniker!

Mod. (modified/modifierat) tech berör hela Virtua Fighter systemet och ger spelet dess djup och skills i VS och sticktekniken. Tekniken ökar inte bara fajtingtempot utan ger också möjligheter att hinna utföra attacker i situationer som annars är omöjligt. Det leder till att tekniken öppnar helt nya världar av taktiska och tekniska valmöjligheter, ett ”måste lära” teknik helt enkelt!
Tekniken analyserades redan under 1995 i Virtua Fighter 2 och vidare i Virtua Fighter 3, Virtua Fighter 4 och är idag i Virtua Fighter 5 en ganska allmän basic teknik.
Tekniken används i alla möjliga situationer, både under offensiven och defensiven. Några av de kändaste är Virtua Fightrer 2 Lau’s obarmhärtiga mod. uppknife kombinationer (tachi shajoshou punch) som alla fruktade, börjar efter2_p.jpgfilmen nedan. Eller klassisk Akira mod. tech som mod. single eller dubble palm, ett måste för Akira Junky!
Mod. tech ger dig möjligheter att få en blick över friheten och djupet i Virtua Fighter … Så, vad exakt är en mod. tech … ?

Evil mod. uppknife combination (tachi shajosho punch), Virtua Fighter 2

 

What’s Mod. Tech?


Mod. tech är exotisk och mycket djup teknik men samtidigt logisk som alla andra elementära tekniker i Virtua Fighter. Man kan kort förklara tekniken enligt nedan:

Mod.tech påskyndar situationer

Tekniken är baserat på dash och CD (Crouch Dash) tekniker där man modifierar moves genom att modifiera kommando för moven.
Med hjälp av dashteknikens egenskap (dvs dasha, ”påskynda”) kan man tvinga karaktären snabbt till ett visst tillstånd (stående eller hukande). På så vis kan man utföra attacker där man ex måste vara hukande tillstånd först även då när du är i stående tillstånd och tvärtom. Du kan därmed utföra alla attacker i alla situationer oavsett om du är hukande eller stående!
Jämför man attacker utförts med normala kommandoinput enligt det som står i kommandoschema med modifierade så kommer modifierade attacken ut betydligt snabbare med minimal tidsförlust. Det beror på att modifierade attacken slipper den tiden det tar för karaktären att uppnå tillståndet (hukande/stående) som krävs för att kunna utföra attacken. Det gör att man hinner utföra attacker på många fler situationer än vanligt. Rent teoretiskt kan man säga att vi tjärnar tidmässigt skillnaden mellan den tid det tar för karaktären att huka och huka genom CD vilket går mycket snabbare. Men observera att det inte handlar om tiden det tar för inmatning av mod. tech kommando utan om hur spelmotor tolkar kommandoinput av dash/CD inbakat i kommando för olika moves etc.
Allt i Virtua Fighter är i grunden uppbyggd av elementära tekniker vilket gäller också för mod. tech. Om vi går till absolut grunden av mod. tech så kan även dash och CD tolkas som en typ av mod. tech, eller den mest elementära byggstenen av mod. kommando.
När du vill springa så väntar du inte tills du kommer först upp till stående situation utan du dashar upp, springer upp som vid start av 100m lopp. Samma sak gäller för Virtua Fighter, du väntar inte tills karaktärer ställer sig upp utan du matar direkt in mod. dash kommando66.jpg/44.jpgfrån hukande läge.
När du vill huka dig snabbt för ett skott så hukar du inte utan du slänger dig, dvs CD. Så enkelt är egentligen sanningen bakom mod. tech. Alltså, mod. tech = dashtekniker, dvs påskyndar situationen.

Några av er har kanske observerat och förbryllat över ex cpu Akira som utför Single Palm2_6p.jpgoch Double Palm (byakko)2_46p.jpgfån stående situation (filmen ovan)!? Det ska egentligen inte gå att utföra dessa från stående situationer i och med kommandoinput2_.jpgi början, vilket betyder att man måste vara hukande. Hur funkar det ihop!?
Orsaken till att man kan utföra Single och Double Palm plötsligt från stående situation ligger i mod. tech. Enligt kommandoschema så står det att man måste vara i hukande läge för att kunna utföra Double Palm2_46p.jpg. Men det tar ganska lång tid att först huka och sen utföra attacken. För erfaren spelare där intensiva fajter ständigt utspelar är just dessa tiondelar av sekunder som evigheter. Lösningen till tidsförlust för hukningen är modifiera kommando och ”dashar” till hukande läge. Observera skillnaden på att huka och ”dashar” till hukande tillstånd, CD. Med hjälp av dashteknikens egenskap kommer vi snabbt till hukande läge. Det gör att man kan utföra Double Palm2_46p.jpgdirekt även från stående läge med minimal tidsförlust för hukningen. Spelmotorn registrerar nu hukning i form av CD och inte som vanlig hukning. Men animationer för hukningen kommer knappt ut och rent visuellt ser det därför ut som Double Palm2_46p.jpgkommer ut direkt från stående läge. Filmen nedan visar skillnaden mellan attacker utan mod. och med mod. tech.
Detsamma gäller också när man är i hukande situation och vill snabbt stå upp. När man släpper sticken till neutralt läge från hukande situation så ställer karaktären upp men det tar några frames. Man kan även här använda mod. tech, dvs implementera dashteknik och påskynda mekanismen så att karaktären snabbt ställer sig upp, dashar upp. Det hela handlar alltså om dashtekniker.

VS VF ska gå snabbt och brutalt med minimal tidsförlust = Modified Tech!

 

Modifiera Kommando


Alla rörelser som börjar med kommando1.jpg,2.jpg3.jpg,1_.jpg,2_.jpgeller3_.jpgkan generellt modifieras med viss undantag. I Virtua Fighter 4 och Virtua Fighter 5 har man förenklat kommandoschema där en del attacker har båda egenskaperna av ex2.jpgoch2_.jpgpå samma gång. Dessa attacker kan utföras oavsett om du är hukande eller stående. Sådanna attacker finns även för1.jpgoch3.jpg. Ex på typiskt sådan attack är2_p.jpg/2p.jpg.
Man kan dela upp modifierat kommando i två grupper:

  1.jpg1.jpg eller 3.jpg3.jpg När man vill huka snabbt
  44.jpg eller 66.jpg När man vill stå upp snabbt

Kommando i sig är egentligen inte så märkvärdiga i och med att de är vanliga dash och CD rörelser. Men med hjälp av kommandon ovan får man alltså dessa exotiska och magiska effekter!
Alla karaktärer har ett antal rörelser och attacker som är tillståndsberoende (tvungen att vara hukande eller stående) vid kommandoinput vilket försvårar användning. Dessa attacker brukar ha karakteristiskt kommando enligt följande (undantag finns):

  • Rörelser som är markerad med 1_.jpg, 2_.jpg eller 3_.jpg i början av kommando
    Kommandon betyder att man måste hålla nere en längre tid och måste generellt vara hukande för att kunna utföra attacken (undantag finns).
  • Rörelser som är markerad med 1.jpg, 2.jpg eller 3.jpg i början av kommando
    Dessa går generellt inte att utföra från hukande situation eftersom kommando betyder att från neutralt läge (dvs stående läge) drar kort mot 1.jpg, 2.jpg eller 3.jpg. För att kunna utföra från hukande situation är man i allmänt tvungen att först stiga upp och sen mata in kommando (undantag finns).

Men med hjälp av tekniken mod. tech kan vi lura systemet och utföra moves oavsett om man är i stående eller hukande situation med minimal tidsförlust.
Om vi tittar närmare igen på Double Palm2_46p.jpgser vi att man måste vara hukande tillstånd först. Men vi kan här med hjälp av mod. tech11.jpgeller33.jpgdasha till hukande situation på nolltid. Alltså mod. Double Palm blir3346p_modbyakko.jpgeller1146p_modbyakko.jpg. Observera här hur CD11.jpgoch33.jpgersätter2_.jpg!

Vi kan även modifiera Jacky’s Slant Back Knuckle1p.jpg. I filmen (Virtua Fighter 2 men det funkar på samma sätt i Virtua Fighter 5) börjar attacken från2_p.jpgefter kastet. Första Slant Back Knuckle modifierar han med dashkommando66.jpg/44.jpg(441p.jpg/661p.jpg) eftersom den inte går att utföra från2_p.jpgdå man är i hukande situation. Lite överkusr här men observera den andra Slant Back Knuckle. Det är en annan variant av mod. tech som både fungerar som finnt och mot. tech (mer användbar under Virtua Fighter 2). Han gör nämligen här en-cansel för att tvinga karaktären upp från hukande situation och därmed kan utföra nästan direkt Slant Back Knuckle, dock går det saktare än dashteknik av mod. tech. Kan också tillägga att alla karaktärer har inte-cansel i VF5 …
Exakt samma sak gäller för Akiras Low Backfist3pk.jpgsom man måste vara stående för att kunna utföra attacken. Modifiera kommandon och tvinga karaktären att stå direkt med44.jpgeller66.jpg. Alltså, från hukande situation utför du443pk.jpgeller663pk.jpg. Observera här hur tekniken dash och ersätter den tid det tar för din karaktär att stå upp från hukande situation.
Tack vare mod. tech kan vi få in stor variation av combo och kombinationer. Tekniken gäller inte bara under offensiven utan kan tillämpas på alla möjliga situationer där ”måste vara hukande” eller ”måste vara stående” situationer förekommer.
Oservera att mod. kommando av CD menas att man utför33.jpgeller11.jpg, dvs två gånger av3.jpgeller1.jpg. Men det spelar generellt mindre roll hur man utför dem, bara man gör det två gånger innom ett bestämmt tidsintervall. Instruktionsmanualen står det33.jpgmen generellt är det många som utför323.jpg.
Mod. kommando kan vara lite ansträngande för koordinationsförmågan, experimentera och försök hitta mod. kommando som passar just för dig. Andra varianter av mod Dubble Palm kommando:

  • 12146pjpg.jpg
  • 32346p.jpg

etc … , visst är mod. tech logiskt! Experimentera!

 

VF ska gå snabbt och brutalt med minimal tidsförlust = Mod.Tech!

 

mod_003.jpg

En kommentar till Modified Tech

  1. Lau.VF skriver:

    Som några av er kanske har sett så har jag börjat blogga på andra spel siter också. Jag tänkte att det kanske skulle vara intressant för er att ta del av vad de andra siter har kommenterat (tar här bara intressanta inlägg) i bloggen.

    Level7 Lau.VF’s Virtua Fighter Blogg

    ninja x:
    Älskar mod-tech, det är sådana tekniker som separerar casual- och hardcore-spelare väldigt mycket. När jag spelade med Akira märkte jag hur enormt viktigt det blev med mod-tech eftersom han är en ganska robust karaktär. Att minimera tiden för hans tekniker är ovärderligt och gör dessutom motståndaren mer nervös.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: