Virtua Fighter 5 R

news_080220_005.jpg

 

Under 080215 AOU Amusement Machine Expo i Japan visade SEGA en ”demo trailer” av en ny version av Virtua Fighter 5, nämligen Virtua Fighter 5 R.
Inga närmare information om varken innehållet eller release datum nämdes men från demo trailer kan vi se hel del små intressanta detaljer från spelet.

  • Ny karaktär med karate liknande stil!?
  • Tycker vi ser en skugga av Virtua Fighter 3 karaktären Taka Arashi i slutet av demo trailern!?
  • 4 nya arenor, bland annat rektangulära och oktagonala arenor!?
  • R = Revolution, Rival, Reality, Reinforce, Returns!?

Hur mycket av det vi har fått se kommer att finnas i den slutgiltiga versionen återstår att se … nedan visar demo trailern som visades i mässan.

 

Från SEGA’s blogg:
Vi har arbetat länge med nya karaktären och systemet och äntligen har vi kunnat visa en del av resultaten i mässan.
Trots väldigt kort demo trailer i mässan verkar intresset vara stort vilket är mycket glädjande. Vi har fått hel del frågor kring Virtua Fighter 5 R, frågor som de flesta undrar, nämligen överföring av ”Virtua Fighter 5 data”.

Hur/vad kommer hända med min/din data vid uppgradering från nuvarande versionen Virtua Fighter 5 Ver.D till Virtua Fighter 5 R!?

Vi har fått mängder av liknande frågor även här i bloggen.
Ska svara rakt på sak, förutom de som direkt påverkas av systemet kommer data att konverteras till Virtua Fighter 5 R, speciellt ex item. Det är fortfarande mycket som återstår och jag förstår att ni har hel del frågor kring karaktärer etc men sätter här punkt för idag.

news_080220_004.jpg

6 kommentarer till Virtua Fighter 5 R

  1. Jeneric skriver:

    Oh yes.

    Om nya karate emot är mycket power moves och minimum av strings/stances kanske jag switchar karaktär…..och vem vet, kanske testar det på plats runt arkadreleasen?😛

  2. lauvf skriver:

    ”och vem vet, kanske testar det på plats runt arkadreleasen?😛 ”

    din buse! Ska du låta oss dräggla igen😀 !?

    ———————————————————————————-

    Nu har jag fått smälta lite av VF5 R, tänkte skriva lite tankar och funderingar av det man har fått se (dock kan slutversionen se annorlunda ut) …

    Att en ”evo” skulle dyka upp snart var väl inte helt oväntat för fansen, speciellt med tanke på den ”mystiska” SEGA länken (arc release lista http://am-net.xtr.jp/game/profile.cgi?_v=1144909689&tpl=view ) som verkar stämma väl överens med dagens utveckling av VF. Men även om man hade sådana tankar så är det alltid en viss trevlig överraskning🙂

    Mmm! ”R” … och logo …
    Ser ganska läckert ut tycker jag. Innebörden av R verkar vara sån där halv Japansk jippo med blandning av alla möjliga coola R-ord men tycker det är/ser helt ok (att sätta evo igen blir lite si och så). Logo ser också ut att hänga mä i utvecklingen, helt ok tycker jag.

    Nye karate (?) karaktären ser definitivt ”darkside” ut, helt ok!
    Tycker han ser definitivt stabilare ut än de flesta new gen VF karaktär.
    Ser ut som darkside Lion😀

    Nya arenor … hade alla i VF5 egna hemarenor? Misstänker att det är för de två nya char + de som inte hade hemarenor i V5? Eller vems arena är de två resterande … hmm?
    Trevligt med omarbetade arenor, trots sin unika form verkar de vara ändå ”neutrala”, fast kanske mer taktisk/teknisk än de tidigare (?) vilket är trevligt.

    Ifall det blir lika stor systemändring som vid VF4 -> Evo för VF5 -> R så är det ganska stort och omfattande … speciellt med tanke på den andre mystiske nya char som verkar vara ”super heavy weight” med enorm träffyta …
    Jag själv har inte hunnit komma in så mycket i VF5 ännu så jag känner mig lite stressad … men samtidigt är VF5R en viss typ av evo så förhoppningsvis blir man inte helt nollställd🙂

    R = … .. . + ”Returns”. Hur man än vrider och vänder så blir svaret den samma, Virtua Fighter 3 karaktär TakaArashi. Jag är glad åt fansen men ser med spänning och utmaning av hur SEGA kommer att klara hantera bjässen i systemet igen, det lär vara en rejäl utmaning för de. Jag räknar (hoppas) med att det blir som i VF3 med unik animation vid VS Taka (?) så att ex kast animation blir lite annorlunda pga hans storlek etc … eller kommer de fega och låta han vara ”endast” heavy weight!? Inte helt omöjligt med tanke på vad de har gjort med Aki senast … !?

    Hur som helst kom demo trailern ganska beräknat i och med konkurrensen T6 och SF etc … VF har det tufft idag😛 Dock känns det som det är fortfarande liiite smyg över det hela, de har ju fortfarande inte nämnt i nån större grad i officiella sidan av nån anledning … ?

  3. Madarab skriver:

    Trevlig läsning som vanligt Lau.VF!

    Jag håller med, den nya karaktären är bra. Jag tycker t.o.m. att det är den bästa nya på länge, bättre än Brad, Goh, Eileen, El Blaze och kanske t.o.m. bättre än Vanessa.

  4. Jeneric skriver:

    Banorna man ser i filmen är nya varianter på följande karaktärers (i ordning)

    Vanessa (åttakanting bur),
    Laus (nu med vägg på delar av banan?)
    Lions (avlång rektangulär)
    Akiras (man ser bara buddhastatyn)
    Jeffs (ser bara palmträd)
    Shuns (nu med lågt staket?)

    Tycker det är skitkul att Sega bjuder på nya typer och former på banor utan att det känns som dom tummar på det ”rena” i VF banor…hoppas bara dom små banorna med lågt staket försvinner😛 Vet inte om det bara är jag, men får en känsla av att Sega vill gå ett litet steg längre än vad man vanligtvis begär av sen sån här expansion, så det ska bli skitkul att se vilka gameplay ändringar som görs.

    Hur dom ska lösa Taka vet jag inte :O Men kul som fan att han är tillbaks, fyller liksom ett hål som revs upp med hans tidigare bortgång. Att VF rostern nu är ”hel” igen är kul, enligt min åsikt så ska karaktärer egentligen aldrig tas bort från början, suger för spelare som dedikerat sig till den (ho ho, kanske Kurita går på rampage med Taka igen?😀 ). Å andra sidan Taka kanske blir nästan en helt annan karaktär än den han var i VF3 för att få honom att passa in spelsystemet. Hoppas faktiskt stenhårt på speciella Taka animationer för kast och sådant, har tyckt hela tiden att det borde se annorlunda ut när man kastat Jeffry än när man kastar Pai.

  5. KiwE skriver:

    Grejen är; ifall de nu skall ha octagon med fence så hade jag blivit ännu gladare av octagon utan fence = cirkelbana tillbaka alá VF3 taka ;O

  6. Lau.VF skriver:

    Som några av er kanske har sett så har jag börjat blogga på andra spel siter också. Jag tänkte att det kanske skulle vara intressant för er att ta del av vad de andra siter har kommenterat (tar här bara intressanta inlägg) i bloggen.

    GameReactor
    Mikael / GR®
    Jag vet inte… jag tycker att Taka är en ganska lam karaktär och tekniken har inte utvecklats tillräckligt (åtminstone inte i VF) för att kunna göra honom rättvisa med kollisionshantering. Varenda kast i spelet måste ju göras om för att kunna ”hålla i” honom.

    ———————————————————————-

    Lau.VF
    Jag måste erkänna att jag inte är den största fan av Taka, men samtidigt måste jag också erkänna att det finns nån sort magi hos snubben. Kanske pga att han är den enda karaktären som har gått bort i serien vilket är väldigt unikt!
    Som många vet så följer alla karaktärerna serien men Taka är alltså undantag. Och därför har han på nåt sätt blivit kultförklarad bland vissa Virtua Junkies!?
    För de inbitna Virtua Junkies finns även en sann och legendarisk Virtua Hirstory som berör Taka. Nämligen att han under början av VF3 över all förväntan vann stort och krossade resten av eliter utan problem i en av största VF mästerskap under VF3!?
    Sen kan jag förstå att en del kan tycka att han är helt enkelt ”komisk” karaktär (Sumo) i och med att VF har ganska strikt med få skämtsamma originalkaraktärer (om man nu tycker att han är skämtsam). Han sticker ju ut från mängden om man säger så … men men.

    Det har ju gått mer än 10 år sen VF3 lanserades med mer unik karaktärstyngdfysik (lätt, mellan, mellantung, tung och superheavy) + unik stage ändringar jämfört med tidigare VF. Jag tror det var en enorm utmaning för SEGA och VF på den tiden som redan då låg långt före andra vad det gäller spelfysiken. (Tekken 4 och DoA hade en del problem vilket inte var någon överraskning i och med VF3 redan hade de erfarenheter …) Jag tror de har lärt sig och har stor erfarenhet från VF3 för vad som kan gå fel och tekniska men också systemmässiga svårigheter och begränsningar med sådan stor bjässe. Men med tanke på SEGA’s noggrannhet till VF så tror jag dock inte att de kommer att göra samma misstag …
    En del ansåg att VF3 gick för långt sin egen väg. Men samtidigt var VF3’s utveckling nödvändigt för VF och på sitt sätt inte alls fel med tanke på att många viktiga aspekter och riktiga 3d fajting föddes där … Men jag håller med att det är en stor utmaning SEGA har framför sig, dock en utmaning som de väl är medveten om.
    Apropå kast och många andra diverse träff så hade VF3 Taka en unik sådan. Kast animationerna ändrades vid VS Taka …

    Men frågan är kanske snarare vilken viktklass och storlek Sumo karaktären kommer att ha … !? (om sådan karaktär överhuvudtaget kommer att finnas till Virtua Fighter 5 R)

Kommentera

