Offensive Move


Offensive Move, true 3d fighting game, Virtua Fighter 5!

Hur konstigt det än låter så är 3d en av de största eller om inte största utveckling från Virtua Fighter 4 till 5. Man har nu utökat systemets hit koncept från 2d till ”sann 3d” med side hit och side position system vilket medför bredare och djupare variation av taktiskt upplägg i både offensiven och defensiven. Enligt SEGA själva:

”Att kunna fajta fritt i alla riktningar i 3d atmosfären är målet för utveckling av Virtua Fighter 5, a new true 3d fighting game!”

Men hur och var kommer OM (offensive move) in i bilden … ?
Den djupgående sidestepprörelsen evade som var en av de absolut viktigaste teknik i Virtua Fighter 4 har vidareutvecklats till DM (defensive move) och OM till Virtua Fighter 5!
DM har samma funktion som evade i Virtua Fighter 4 och används generellt i defense och därav namnet. Timar du in motståndarens attack har du möjlighet att steppa undan åt sidan och kontra.
Men intressanta är dock OM som är ett helt nytt system till Virtua Fighter 5. Trots en typ av sidestepp så har OM inte alls samma funktion och evadeförmåga som DM och används därför på ett helt annat sätt. Till skillnad från DM där man använder generellt i defensivt läge så används OM som det låter i offensivt läge.
Men hur förhåller sig defensiv stämplade sidestepp rörelse ihop med en offensiv rörelse och när och var kommer OM in i 3d konceptet!?
Vi går in och kikar i det nya systemet och konceptet av Virtua Fighter 5, ”a new true 3d fighting game”!

 

What’s Offensive Move?


OM är helt nytt system till Virtua Fighter 5 och inte helt lätt att förstå sig på. Trots liknande OM situationer kan resultatet skilja drastiskt beroende på ex motståndarens attack, timing, avstånd och stance etc. Så vad är en OM … ?
OM är en typ av sidestep rörelse eller evade liknande rörelse som är menat att använda i offensiv situation och därav namnet.
OM kommando:

och

steppar ut mot skärmen och steppar in mot skärmen.
Till skillnad från DM där man steppar mer åt sidan kommer karaktären vid OM att flyttas snett framåt åt stickriktningen eller diagonalt framåt och tar motståndarens sideposition läge. Till skillnad från evade finns det heller ingen lyckad eller misslyckad evade i OM. Beroende på avstånd, riktning, motståndarens attack träffyta och timing kan man till och med OM’a undan hel cirkulära attacker!?
Konkret så har man större chans att lyckas med OM ju rakare motståndarens attack är och lyckas generellt bättre åt ett visst håll. Men det beror som sagt starkt på timing, avstånd, stance och attack etc.
Vid defense förlorar OM tom mot raka attacker så användningsområde är främst vid fördels situation. Men det finns flera alternativa sätt att använda OM i fajterna, mer om detta längre ner …
Det som gör OM svårbegripligt är vår vana att associera OM med DM vilket är helt åt skogen. För det första är timingen av input helt annorlunda jämfört med DM. Försöker du med OM timing på DM leder DM bara till misslyckad evade och lika knasigt för tvärtom …
OM’s evadeförmåga är som nämnts tidigare väldigt specifikt. OM evadar ”diagonalt” vilket minskar evadeförmåga drastiskt av naturliga skäl, medan DM förflyttar sig mer åt sidan cirkulärt runt motståndaren och kan därmed komma undan attacker lättare. Inte nog med det så har DM en funktion som ”lyckad evade” som är osårbar mot raka och halvcirkulära attacker vid rätt timing. Dessa skillnader gör att OM är till skillnad mot DM ganska sårbar om man inte används på rätt sätt.
OM har en viss evadeförmåga men starkt begränsad till ”korta raka attacker” pga diagonalförflyttningen. Men vad som exakt går att OM’a undan är en vetenskap för sig …
Jag har utfört några OM tester motvilket resulterade i att man klarar sig undan attacken med större chans om an OM’ar åt ett visst håll. Vi kommer att utföra mera OM tester och förhoppningsvis få mer svar på OM’s djup och fakta.
För övrigt kan man genomochunder OM få OM specifika mid attacker.


Skilj på Offensive Move och Defensive Move !

 

Offensive Move Tactics


För att få ett hum om OM rekommenderar jag att först testa OM vid fördels situation, från 50/50 till liten fördels situation. Till exempel efter(som ger liten fördel eller fördel beroende på hit eller om motståndaren guardar) för att få en känsla för vad OM är för något. Testa och experimentera vid olika fördels situationer!
Pressa motståndare med OM nitaku samtidigt som man har chans att OM’a undan motståndarens eventuella kontringsförsök av raka attacker (ex,och raka elbow) och ta motståndarens side position. OM’s styrka ligger alltså i möjligheten att få direkt side hit (eller tom ryggträff beroende på situation!) genom OM attack men också samtidigt evada undan vissa kontringsattacker från motståndaren.
Det kan likna lite Virtua Fighter 4 evadeattack men observera återigen att OM och DM är tvärtom och används på två helt olika sätt.
Förutom basic OM taktik ovan så finns det faktiskt mängder av andra tekniska och taktiska sätt att använda OM som finslipar och ökar dina valmöjligheter på specifika ställen. Dessa kan vara något high level tech men rekommenderar varmt att testa och leka. Tekniken ger ofta ”aha” upplevelser och är allmänt väldigt intressant teknik.
Några av de lite mer specifika användningsområde är ex OM mot dem som utför DM eller mot fuzzy (kusshin) för att exempel rubba motståndarens attack timing men även mot backdash. Situationer där direkt nitaku är tight kan OM vara ett alternativt offensivt val.
OM har för övrigt lång och snabb förflyttningsförmåga och kan mycket väl implementera in i stepp tech. Den långa och snabba förflyttingsförmågan används också flitigt vid ex okizeme men också i combo där OM timar in bättre i vissa combo som kräver specifik timing.
OM kan också vara en option när du står snett mot motståndaren som till exempel efter vissa throw escape eller DM. Se OM filmerna längre ner på sidan …

Under specifika förhållanden kan OM användas som Uramawari tech och tom evada undan hel cirkulära attacker!?
Uramawari (”The Ura Tapes”) är en teknik som upptäcktes under Virtua Fighter 2 och blev allmän i Virtua Fighter 3 där man evadar undan motståndarens risingattack och kontra till exempel bakifrån. Timingen är dock inte helt lätt i Virtua Fighter 5 och beror av många faktorer …
Filmen nedan visar ett exempel av Virtua Fighter 5 Ura.Tech efter ett kast. Observera igen att Ura.Tech är unik och är starkt beroende av timing och vinkeln, testa och experimentera! Ura.Tech is back! Uraaa!

En annan mycket stark OM taktik är oväntat men genialt en kombination med DM, nämligen DM > OM attack. Taktiken är extremt kraftfull mot string attacker där du först evadar undan och sedan OM attack mot fortsatta stringattacken. Det som händer är att om stringattacken fortsätts efter din lyckad evade kommer vinkelförhållandet mellan dig och motståndaren att öka drastiskt med avstånd. Beroende på strings förflyttningsförmåga och stringantal kan det tom ge garanterat MC OM> brysk combo! Är avstånd och vinkeln rätt finns även möjlighet till back crumble combo!

2:26 DM > MC OM> Throw!

 

Offensive Move


OMär mycket safe low risk mid return attack. Vid guard har du möjlighet att komma undan motståndarens nitaku med fuzzy eller kusshin som det heter på japanska och betyder knäböj. Använder du lättviktare kan du tom vinna mot motståndarens nitaku av elbow med. Trots guard har du alltså fortfarande möjlighet att pressa och minska motståndarens valmöjligheter!
Träffar du hukande motståndare från sidan leder situationen till side struggle och lätt och mellanviktär nästan garanterad! Men vid intensiva situationer kan hitscan vara svårt. Men eftersomkan slå elbow vid guard efter OMkantrots guard eller hit vara ett bra alternativ taktik.
För att bredda på OM taktik kan du självklart utföra nitaku av kast istället för attack, dvs OM > kast vilket kan skada de som spelar något guard defensivt stil. Genom dessa kombinationer av OM nitaku taktiker kommer du att kunna pressa motståndare på helt nya dimensioner.
OM är generellt ganska stark mot korta raka attacker men det finns undantag. Vissa attacker som har stark träffyta som ex Lei’storskar OM direkt.
Det finns även hel del anti OM taktiker också, ex så enkelt som backdash attacker … För sådana motståndaren använder man istället vanliga direkt nitaku av midattacker istället för OM nitaku.
En annan OM taktik som används flitigt är vid okizeme (första youtube film).
OMär low risk och även stark mot dem som hukar så ta del av OM’s styrka och använd maximalt av tredje dimensionen i Virtua Fighter!


Använd maximalt av tredje dimmension i Virtua Fighter!

 

Offensive Move


Skillnad mot OMär OMganska high risk där gaurd situation leder tilleller kast garanterad läge för motståndaren. Det är alltså ingen attack som man masha in lite då och då … Men samtidigt är OMtill skillnad mot OMhigh return! Tar du MC (Majour Counterhit) OMpå motståndarens sida eller rygg leder situationen till crumble och combo är garanterad!
I och med high risk high return är man speciellt intresserad av att få in MC OMoch därför används taktiken mer på säkra ställen som ex efter lyckad evade av string, DM > OM. Användning av OMvid nitaku gäller det att satsa på att OM’a undan större attacker som har längre recovery som ex mid kick klass. Taktiken är ganska riskfyllt och bör därför vara förbered på eventuell defense. Men är man ganska säker på situationen kan man som sagt mycket väl använda OMistället för OM. Ex Ura.Tech vid risingattack och efter throw escape eller okizeme mot ukemi etc.
OMhar större fördel än OMvid normal sid hit där nitaku av kast efter side hit OMinte går att ducka undan.


Virtua Fighter 5, a new true 3d fighting game! Use the third dimension!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: