Aldrig spelat Virtua Fighter? Part 2/2


Vilka möjligheter har jag att komma undan attacker i defense?

 

Mer om attack och defense


Vi fortsätter vår färd in till Virtua World och går nu in i mycket viktig del av Virtua Fighter mekanismen som skiljer från de klassiska 2d fajting, nämligen vinkelberoende rörelser som gör Virtua Fighter till tredimensionell fajting!

Evade (Defensive Move) & cirkulära attacker

Evade:

Du går undan motståndarens attacker genom att röra dig i djupled med kommandout mot skärmen ellerin mot skärmen.

Cirkulära Attacker:

Cirkulära attacker har egenskapen att kunna träffa motståndaren som evadar.

Sammanfattning

Evade:

Evada undan raka attacker och få kontringschans!
Viktigt att kunna få ut evade när som helst. Lär dig evade timingen!

Cirkulär Attack:

Kast och cirkulära attacker mot den som evadar!
Helcirkulära attacker träffar oavsett vilket håll motståndaren evadar!
Viktigt att förstå timingen och under vilka omständigheter man kan använda cirkulära attacker!

Evade är en rörelse som brukar bökar till lite i början. Lite småknepigt att förstå sig på speciellt för er som är ny inom fajtingspel eller kommer från 2d fajting. Men åter igen, ta det hela med vardaglig sunt förnuft så kommer ni snabbt att acceptera och förstå systemet.
Evade används inom alla kampsporter i nån form, vi kan ta boxning som ett exempel. Det finns olika sätt att möta en rak höger:

Guarda?

Mmm, varför inte. Fast vid kombinationsattacker från motståndaren kan det vara lite knepigt att hitta kontringstiming.

Backa undan?

Visst, men då måste man tänka på avstånd inför kontringen …

Sway?

Mmm, vid sway vickar man överkroppen och på så vis kan man komma undan attacker mot överkroppen och sedan kontra. Det är inte alls dumt! Men hade attacken kommit mot magen så hade det kanske gått riktigt illa?

För att vara på säkra sidan kan man skutta åt sidan och komma undan både attacker mot ansikte och magen, dvs i Virtua Fighter mekanismen blir det att man evadar undan och kontrar!
Men hur blir det när motståndaren kommer med höger krok istället (sett från din sida)?
Ja, det borde följa naturligt att man inte kan evada åt höger eftersom kroken kommer svingande från höger sida. Det är som att hoppa in i en attack vilket kanske inte är nån smart ide …
Ni kan nog säkert nu räkna ut hur det blir med helcirkulära attacker som rundsparkar. Vid evade flyttas din karaktär cirkulärt runt motståndaren vilket medför att man inte kan evada undan helcirkulär attack.
Observera att till skillnad från riktiga kampsporter så kan man inte guarda under en evade i Virtua Fighter 5 …
I Virtua Fighter 5 heter Evade på ett finare ord ”Defensive Move”.


Säkra dina attacker och ge maximal skada!

 

Öka träffsäkerhet


Vi måste förstå hur man kan skada motståndaren och säkra dessa situationer, dvs öka träffsäkerheten. Vi ska här ge svar på frågan:

Finns det några generella situationer där man har möjlighet att skada motståndaren?

Vi ska gå genom tre basic situationer:

¤ Combo
¤ Attack & Throw countable (AC & TC)
¤ Hitscan, kontroll av attackträff

Combo

Få in serier av attacker i rad och ge skada!
Exempel Akira’s, Lau’seller Jacky’setc …

Vid Air Combo har du möjlighet att få in flera attacker och ge stor skada!
Djupare analys av Virtua Fighter combo mekanismen kan du läsa här.

Attack & Throw Countable (AC & TC)

Får du tillräckligt stor fördel som tex efter gaurd av tyngre attacker så kan situationen leda till garanterat damage chans!

Vilka situationer som ger AC/TC och vilka attacker man får in som AC beror lite från attack till attack. Det kan vara lite svårt att veta och det underlättar ifall man har frame’s lista (1 frame = 1/60 sekund) för alla rörelser. Frame’s listan kan ex förklara teoretiskt vilka AC attacker som funkar och vilka attacker som ger AC situation med enkel matematik.
Som alla andra teorier kan de förklara i minsta detalj på alla frågor och beräkningar kring då, nu och framtid. Men som alla andra teorier tar det ett tag att komma in och förstå det hela. Även om freme’s teorier är nödvändigt längre fram så är frame’s fajting överkurs i den här nivån. Vet du att en attack går garanterat in efter guard av en viss attack så behöver du nödvändigtvis inte veta vad frame’s är.
Men det kan vara bra att känna till vad frame’s är och kanske även några AC/TC situation på de vanligaste använda attacker från din motståndares karaktär.
Förr eller senare när du kommer upp i högre nivåer kommer du att inse vikten av frame’s fajting/teori i Virtua Fighter. Dessa kan förklara ingående teoretiskt för varje unik situation för varför man vinner/förlorar och visar även vilka valmöjligheter man har rent teoretiskt. Frame’s fajting kan minimera mashning och spela på rent på skills, dvs helt beräknat och planerat fajting. Mer om frames fajting när vi har mognat …

Hitscan (kontroll av hit)

Nu är det slut med mashning! Vi ska här gå genom en teknik som får dig att spela mer på ”skills”, nämligen lära hitscan, dvs kontroll av hit. Tekniken är en av de mest grundläggande eftersom det är här man skiljer på mashning och skills. Men samtidigt är tekniken en av de svåraste där man aldrig blir fullärd. Så blir inte deppad bara för att vi inte kan kontrollera träffar under intensiva fajter för det är verkligen svårt! Det är ingen i Swe som behärskar till 100%!
En mashare attackerar oavsett läge och situation, dvs struntar i om attacken träffar, blir guardad eller missar. Men vi ska här lära oss att reagera och hantera situation efter varje unik situation, dvs ifall din attack träffar, missar eller blir gurdad. Vi ska alltså lära oss att ”se” och reagera efter varje unik situation.
Om du träffar din attack före motståndarens attack leder situationen till counterhit!
Counterhit ger längre damage recovery än vanlig träff och därmed har du chans att pressa vidare med nitaku!


En av de mest grundläggande teknik men samtidigt en av svårbemästrade …

Det finns generellt två typer av nitaku i Virtua Fighter, en liten och en stor nitaku.

Liten nitaku:

Kontra med snabb middle attack som elbow eller kast.
Low risk low return.

Stor nitaku:

Kontra med tyngre middle attack som knä eller kast.
High risk high return.

Sammanfattning

Liten fördel:

Kontra med snabb nitaku som elbow/kast.

Mellanstor fördel:

Kontra med tyngre Nitaku som knä/kast.

Stor fördel:

AC/TC! Om det inte är AC/TC situation så kontra med tyngre nitaku som knä/kast.

Kom ihåg när du har guardat tyngre attacker så får du stor fördel vilket ökar dina kontringschanser! Pressa!


Mega kontringschans för Aoi!!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: