Slagcoin Joystick Controller Page

Allt du behöver veta om arkadstick och modifiering av stick!
En gedigen information om stickmärke, teori, verktyg och analys av arkadstick till hur man går till väga för att bygga en egen stick.

¤ Slagcoin Joystick Controller Page

10 kommentarer till Slagcoin Joystick Controller Page

  1. myppen skriver:

    Måste säga att jag är djupt imonerad av arcadestick mods. Tycker det är sjukt coolt och önskar jag hade tid/möjlighet/kunskap/plats/material till att sätta mig in i det. Men det har jag inte. Alltid avundat riktiga fightingspelskungar som kommer till turneringar med sina egna sticks. Går det köpa färdiga sticks btw? i så fall vart?
    Keep up the good work!

  2. Lau.VF skriver:

    Hej och varmt välkommen till Virtua Fighter Today!

    Angående mod.sticks:
    Generellt så räcker det med lite intresse för att modda stickar. Man behöver inte ha nån större kunskaper för att lappa ihop en mod.stick.
    Du har kanske redan googlat runt och sett många trevliga mod.sticks. Men mod.stick är i basic bara en låda med en pad inuti där man har lött fast sladdar till respektive knappar. Och svårare än så är det egentligen inte …
    Det som är det svåra är kanske att få till så de ser ut som en nice cool stick. Där behöver man definitivt hel del erfarenheter och kunskaper. Men är man intresserad så lär man sig sånt under resans gång.

    Idag finns det gott om information till hur man bygger, material och verktyg till mod. av stickar. Även material börjar bli mer och mer lätt tillgängliga. Men som allt annat tar det både tid och pengar i början då man inte har så stor erfarenhet.
    I Swe kan det vara lite svårt att hitta renodlade stickmakare. De enda ställen jag känner till är kanske BitterHarmony’s utrustningsavdelning eller nån i arkadtorget. I BitterHarmony (ifall du inte redan har varit där) så finns även privatmarknads avdelning där du kan kanske finna en trevlig my stick …
    I dessa sidorna kan du nog få mer professionell hjälp om både hur man tillverkar till verktyg, material, mått och var man kan köpa allt dessa etc. Informationer om mod.stickar finns för övrigt i nästan alla stora fajtingrelaterade fansite forum där de oftast har en sektion för stickälskare.

    Vad det gäller färdiga sticks så finns det gott om olika märke och kvalitet. En del är smaksak men jag brukar dela upp i tre olika kategorier. Den första kategorin är skräp, dvs inte värt att köpa överhuvudtaget. Det andra är helt duglig original stick, ofta utan arkadkomponenter.
    Många hardcorespelare eller som har dyrare stickar brukar se ner på dessa stickar men de är definitivt ”absolut dugliga” och kan utan större problem spöa upp de som har arkadstickar!
    Den sista kategorin är då arkadsticks med 100% arkadkomponenter.
    Oavsett vad du söker för stick så är det en ganska stor investering. Så det beror lite på hur stor intresse du har för ex fajtingspel. Är du så pass intresserad och det är en långsiktig investering kan det definitivt värt att skaffa en stick.

    För övrigt är stickmarknaden en lönsam marknad på så vis att priset på begagnad sjunker inte så snabbt. Så ifall du skulle av nån anledning ångra eller tröttna så går det att få tillbaka en del av slantarna.
    De stickar jag rekommenderar är av märket HORI (googla) eller SEGA’s Virtua Stick High Grade.
    Tyvärr handlar det ofta om import vilket medför saftig fraktpris och eventuella tullavgifter … och priserna hamnar ofta från 500~1x00kr … Så hittar du nån begagnad så kan det definitivt vara värt eftersom orginalstickar brukar ha liknande komponenter som arkad vilket ex underlättar vid mod av arkadkomponenter till orginalstickar etc …
    Jag har på senare tid inte varit så aktiv i stick fronten så jag har inga färska informationer för tillfället men många köper via ex playasia men också akihabara shop eller kanske playtrack. Är du intresserad av 360stickar (HORI) så har det gått att beställa från amazon.uk för rimlig pris.

    Ifall du har missat … varför stick till Virtua Fighter

    Är det nåt mer du undrar så är det bara fråga på

  3. myppen skriver:

    låter riktigt bra, tack så jättemycket för hjälpen. Jag är fortfarande rätt så ny på VF fronten och har mycket och lära. Jag har spelat många andra fightingspel men VF har verkligen fastnat där. Djupet är enormt and i like it. Tack för att den här hemsidan finns, då har jag alltid någon att fråga🙂

    btw, denna är alltså en helt duglig stick?

  4. Lau.VF skriver:

    Jo, den där sticken är helt ok, prisvärt stick!
    De flesta VF5 spelare till 360 spelar med den där sticken.
    För övrigt så går det relativt enkelt att modifiera stickan med arkadknappar ifall knapparna råkar gå sönder i framtiden så det är ett +. Även pinnen går att byta men där krävs det dock erfarenhet …

  5. myppen skriver:

    kanske blir en investering då. Skulle gärna sätte mig in och styla upp den där också, framför allt färger etc. Vi får se😉 ska nog sätta mig in mer i handkontrollen för om jag fortsätter och spela så blir det nog stick, iaf värt ett försök🙂 tack för alla svaren!

  6. myppen skriver:

    Jag måste ändå passa på att fråga, vet att vf är sjukt stort i större delen av asien. Jag jobbar i spelbutik men det är inte så många som har upptäckt djupet och det roliga i VF. många fnyser när jag rekommenderar spelet framför spel såsom tekken etc. Vad är egentligen skillnaden? att vi inte har arcadhallar som hypar det?😛 och hur stort är egentligen vf fronten i europa generellt. har vi några super-pros som slåss mot asiaterna?

  7. Lau.VF skriver:

    Det är enkelt att svara på frågan till varför VF inte är stort i väst men utvecklar man så blir det en doktorsavhandling😀 Så jag sammanfattar kort men med rimlig förklaring så att även de som inte är förtjusta i VF kan accepterar utan att ta det som fanboy förklaring.

    Arcade in Japan

    ¤ Arkadkultur saknar helt i väst …
    ¤ Sega konsol nådde inte ut till alla …
    ¤ EU konvertering tog allt för lång tid …
    ¤ Taskig och slarvig PAL konvertering (50Hz)
    ¤ pga ovan börjar många gamer i väst med konsol … dvs med pad och inte med stick.
    ¤ Finns för få information om spelet pga allt ovan …
    ¤ pga ovan vet många gamer inte vad VF är …
    ¤ En av största orsak är också media (skribenter). För få förstod sig på spelet pga allt ovan … och det är fortfarande inte helt lätt att övertyga de än idag …

    Swe fajtingspels historia är egentligen inte så djup som många tror … utan det är i senare tid i och med dagens generation som många har börjat gräva mer i vad som finns bakom fajtingspel.

    Tekken har fått rätt hjälpmedel till skillnad från VF som har haft knagglig väg till sin framgång i konsolmarknaden … Men observera att det gäller konsol och INTE arkadmarknaden där VF hör till en av de tyngsta spel än idag.
    När man pratar om VF och fajtingspel i övrigt så måste man därför ha båda bilderna klart så man inte missuppfattar det hela. Det är skillnad på konsol och arkad, stoor skillnad!

    Det har definitivt blivit bättre med VF idag jämfört med ex VF3tb (DC) tiden som egentligen låg långt före andra i sin gren … men vad gör det när det inte säljs …
    Idag har VF börjat få den respekt de alltid har förtjänat sen starten av VF genom att ex bli vald till årets fajtingspel 2007. eller bli uttagen till WCG .
    Men också att många skribenter börjar skriva om existensen av spelets djup på gott och ont. Baksida av detta är att många missuppfattar och vänder på hela och förmedlar fel information som ex ”för djup och krångligt” eller ”ej nybörjarvänligt” vilket är helt fel!

    Men hur som helst är VF i väst och EU fortfarande definitivt underdog. Jag försöker dock använda andra termer så det låter mer exklusiv och intressant som ex att ”VF är darkside”😀

    Men det har blivit större och större (tack vare ex 360 VF5) men det är fortfarande inte ens i närhet av ex Tekken och SF och resten av fajtingspel … Detta gör att det är svårt att utveckla och bli skillad spelare här i väst.
    Har man som mål att bli elitspelare så måste man idag åka till Japan och spela …

    Renodlad ”pro-gamer” vet jag inte om det finns. Den personen som har kommit närmast är nog Ryan Hart från Eng som än idag tillhör absolut toppspelare i väst inom inte bara VF utan också andra tunga fajtingspel.

    https://virtuafightertoday.wordpress.com/2008/03/31/japan-arcade-topp-10-jan/

    Har du några funderingar kring de punkter jag har raddat upp i början så är det bara fråga på …

  8. myppen skriver:

    Önskar innerligt att arcad-eran kom till oss. Spel online i all ära, men att träffa polarna vid arcade-hallen och lira lite mot varandra, tvivlar på att det går att slås. Japan is the place to be antar jag
    Den första filmen du länkade jag har redan tjuvkikat lite på. Mycket nöje och jag blir alldeles varm i kroppen🙂

    Ryan Hart, hmmz, är han en mörkhyad typ? i så fall har jag nog läst lite om honom i någon speltidning för _väldigt_ längesen. Glömmer aldrig bilden på honom, baggy-style, affro (vid det tillfället) och arcade-stickan under armen. (om det nu är han :S)

    ”Djupet och krångligheten” som du nämner att resencenter och andra påstår märkte jag nästan direkt. Jag satt första gången kanske tio minuter och försökte förstå varför jag inte kunde göra coola moves bara av att hetstrycka på alla knappar. Jag spelade ihop med en polare vid det tillfället och det va lika för honom. Vi började beklaga oss över att våra karaktärer såg ut som två stela kylskåp som slog varandra emellanåt. Efter det så körde jag lite dojo och kollade på movesen. Slog mig ganska direkt att det va mer än bara hetstryckningar detta gentemot spel som t.ex i tekken.
    Jag blev ganska fast då ”djupet & krångligheten” intresserade mig oerhört.

    Du sitter inne på mycket information och helt ärligt är jag djupt imponerad. Tack ännu en gång för informationen. Du har härmed en daglig besökare på din hemsida.

  9. Lau.VF skriver:

    Jo, som du har nämnt så är arkad i jp och asien väldigt väldigt speciell. Man måste uppleva för att kunna förstå det hela … finns de som har åkt dit ”endast” för att uppleva VF!
    En del kontrar kanske med att vi har arkadhall i Sth och Gbg men det är ingen arkadhall … det må kanske vara en hall med arkadmaskiner men thats it. Man får tyvärr inte ut nåt och därför saknar det mening och poängen med det hela. Det är ”statiska” maskiner som står bara där och inget mer händer …

    Du kanske har kikat omkring i sidan men en av mina absoluta favoritfilmer (icke jp) är nog Shanghai Virtua Junky film (VF4) som finns längre ner på sidan. Den innehåller enligt mig allt som vad VF står för och vad spelet har att erbjuda. Även filmen under är mycket trevlig Virtua Junky film, Swe första VF4 Evo gathering!

    Jupp, det är samma Ryan.H … grymt duktig spelare …
    För övrigt finns det andra mycket duktiga spelare i US. Men alla dessa duktiga spelare har som sagt varit i jp ett flertal gånger och det är tyvärr nödvändig ifall man vill nå den där nivån …

    Coolheten ligger inte i enstaka move eller kombinationer i VF utan det ligger i hur fajtingen ”flyter på”, dvs helheten och känslan samspel med yomi (mindgame) av nitaku (VF’s option system under fajten). Men varje enstaka attacker har dock extremt viktig betydelse för VF.
    Trots hel del klagande från icke insatta att det är så ”stelt” så känns det alltså inte alls stelt utan snarare tvärtom för oss VF spelare. Det ligger just i hur det hela flyter på och alla dessa möjligheter till att ändra riktningen av flödet som är så speciell.
    För de som inte är insatta i schack går allt i snigelfart medan de insatta tycker det går för fort …

    Ju mer du spelar ju mer aha upplevelse och insikt av vad som var menat med spelet Virtua Fighter kommer du att få! Och har man en gång passerat darkside gränsen så kommer man tyvärr inte ut från Virtua World ^^!

    Ifall du inte har läst … Jag & Virtua Fighter.

    Och varmt välkommen till den här sidan Virtua Fighter Today!
    Hoppas sidan kan ge dig en bild av vad VF är och skjuts in till darkside!

  10. myppen skriver:

    redan på väg dit. (darkside)
    tack igen!

Kommentera

