History of Virtua Fighter Step Tech

stephistory_001

Steppteknik har en lång historia bakom sig. Man uppfann dem så tidigt som under Virtua Fighter 2 där Taiwan Step härjade bland Virtua Junkies. Under Virtua Fighter 3 var det Korean step och i Virtua Fighter 4 kom Baiagu step. Under Virtua Fighter 4 Evolution kom ShinZ step (Evade step) och slutligen Minami step. Låt oss blicka tillbaka till hur det hela började … Kort filmklipp där de visar olika stepptekniker som har kommit genom åren, History of Virtua Fighter Step Tech.

 

 

Taiwan step 1995


stephistory_003

Stepptekniken uppfann så tidigt som 1995 vilket säkerligen förvånar många new generation Virtua Junkies. Sanningen är att Virtua Fighter 2 redan då hade de flesta grundtekniker som finns idag, tex. fuzzyguard, nitaku, autonitaku, stance, okizeme, ura, steptech, delay, mod.tech, cancel och throwtech/tactics etc. Alltså de flesta tekniker som finns idag är inte helt unikt utan det är en evolution från Virtua Fighter 2, det säger en del om Virtua Fighter’s välgenomtänkta spelsystemet.
Stepptekniken började sprida nongång under september 1995 efter Kyasao’s (känd Kage spelare under Virtua Fighter 2 ~ Virtua Fighter 4 Final Tuned) Taiwan tour där han såg och häpnades över ultrasnabba steppningar. Tekniken gick ut på att man förflyttades genom steppning i hukande läge. Rent teoretiskt har man större fördel vid hukande läge (på den tiden) då det blir ex svårare att få in combo för motståndaren pga. lägre flyghöjd, motståndarens höga attacker och höga kast missar och får därmed chans till kontring mm. Själva utförandet gick ut på att man g-canslade steppen under en viss timing och gjorde de i rasande fart fram och tillbaka. Det var rena haksläppen eftersom man aldrig hade sett något liknande i ett fajtingspel tidigare!
Under ett av större japanskt Virtua Fighter mästerskap kom några gäster från Taiwan, en av de var Won och dominerade med dessa fruktade stepptaktiker. Analys av tekniken skrevs sedan i nästan alla speltidningar som hade Virtua Fighter kolumner och tekniken blev sedan känt bland Virtua Junkies som Taiwan step …

 

Korean step 1997


stephistory_004

Korean step blev känd 1997 efter Virtua Fighter 3 världsmästerskap Morinaga Angel Cup (Maximum Battle) där Akirakid (ShinZ) steppade med rasande fart i alla riktningar. Det gick så fort att man nästan såg eftereffekterna av stepparna. Fast tekniken existerade innan Morinaga Agel Cup i Japan men ansåg inte vara allt för användbara och användes därmed sällan. Efter att ha sett och analyserat Akirakid’s step insåg man användningsområde och tekniken spred sedan snabbt ut i värden och blev känt som Korean step bland Virtua Junkies.
Det som skiljer Virtua Fighter 3’s steppsystem från de föregångarna är den magiska fjärde knappen escape (evade) som har multifunktion i form av både dash, escape och cancel funktion, allt i ett! Kombinationen av dem gjorde att man kunde cansla dashrörelser till crouchdash och escapedash etc, 3d steppteknik var därmed född!

 

Baiagu & Evade step 2002


stephistory_005

Vad får man om man tar bästa delarna från Virtua Fighter 2 och 3 och lägger ihop? Resultatet blev Virtua Fighter 4 som inte kunde bli dåligt med tanke på kombinationen från de två absolut bästa fajtingspelen genom tiderna. Virtua Fighter 4 innehöll Virtua Fighter 2’s intensitet och grundteknik men också Virtua Fighter 3’s djup och frihet i 3d. Att en ny steppteknik skulle dyka upp i Virtua Fighter 4 var därför kanske inte helt oväntat.
Tyvärr är det svårt att hitta historisk fakta kring den moderna stepptekniken. Jag har inte hittat någon säker information om ifall tekniken upptäcktes först i Japan eller någon annan stans i världen. Men år 2002 på en av största Virtua Fighter turnering i Japan Kakutou Shinseiki var det en Lau användare som steppade loss i rasande fart på ett sätt som ingen hade sett tidigare. Baiagu Lau som han hette kom ifrån Okinawa (Japans sydligaste ö) och kvalade vidare till semifinal och slutade trea i turneringen. Filmen är från semifinal mellan Baiagu Lau VS Segaru Wolf.

Trots en viss likhet med Taiwan stepp så var det ändå haksläpp, det gick så mycket snabbare och mer aggressivt än tidigare stepptekniker. Det blev återigen massiv steppanalys och skriverier i tidningar och steppfeber i Japan var därmed ett faktum. Baiagu step i sig är ren 2d stepp som Taiwan step i Virtua Fighter 2 och utförs ungefär som Taiwan step fast kommandofönstret är mycket tightare och exaktare timing krävdes för att överhuvudtaget få ut stepp med effekt. Största skillnaden mellan båda stepparna är att Tawan step utförs från crouchdash läge, dvs hukande läge medan Baiagu step börjar stående och är en typ av halvhukande step.
Den magiska fjärde knappen som fanns i Virtua Fighter 3 har nu försvunnit, vi har gått tillbaka till det klassiska Virtua Fighter’s treknappars system. Men trots minskning av antal knappar finns det mycket större djup och magi i Virtua Fighter 4. Knapparnas antal är inte lika med större djup vilket Virtua Fighter 4 tydligt visade.
Escapeknappens (Evade) magiska funktioner finns nu inbakat i sticksystemet och därför möjligt att utföra liknande steppteknik som i Virtua Fighter 3 trots utan escapeknappen, dock mycket svårare pga. mer avancerad stickteknik. Virtua Fighter 4’s evadeteknik utvecklades vidare och man upptäckte många användbara varianter av evadestep tekniker. Man kan nu alltså kombinerat snabba Taiwan step i form av Baiagu step men också tagit in friheten av att kunna steppa i 3d, dvs Korean step i form av evadestep tekniker. Resultatet av de båda blev ShinZ step (Evade step) som är kombination från de båda fina egenskaperna. ShinZ step i sig är inte nån officiell teknik. Det enda fakta jag vet är att några filmer av ShinZ step spred i Japan och orsakade en del diskussioner på olika fansiter och tidningar. När ShinZ var Japan Tour så steppade han loss ordentligt. Många fick haksläpp över hans extrema stick och steppteknik.

Kommentar från NeoTower: ”Finns ingen i Japan som kan steppa så snabbt som ShinZ! … Men vad gör det när vi har Virtua Gud Chibita!”.

Klassisk Lau.VF steptech film! Kort filmklipp om Baiagu och Evade step tech träning med Virtua Fighter 4 Evolution (PS2).

 

Minami step 2003


stephistory_007

Virtua Fighter 4 Evolution är uppgradering av Virtua Fighter 4 och inte ett nytt Virtua Fighter. Basicsystem och steppteknik från Virtua Fighter 4 fanns redan där … Men fanns det nåt mer att upptäcka? Geniala spelsystemet i serien Virtua Fighter 4 gav frihet för evolution av stepptekniker. Minami step som är evolution av olika grundstepptekniker blev känt 2003 efter mästerskapet Kakutou Shinseiki II där han vann gudomligt, se filmen nedan. Hans steppteknik var som 3d Baiagu Step fast sjukt nog ännu tightare och mer exakt och finkornig 3d stepp, tom ShinZ häpnade och berömde över Minami step. Minami step är evolution av alla hittills skapade stepptekniker och användes vidare i Virtua Fighter 4 Final Tuned. Minami Step är utan tvekan svåraste av alla stepptekniker, ren status och show tech i S-klassen!
Men det va få som behärskade tekniken lika bra som Minami Akira …

 

? step 200x?


stephistory_009

Kommer Virtua Fighter 5 att revolutionera med nån ny steppteknik? Troligtvis inte …
Till skillnad från Virtua Fighter 1, 2, 3 och 4 så är Virtua Fighter 5 inte en revolution utan evolution av serien Virtua Fighter 4. Grunden är Virtua Fighter 4 fast med större djup och variation. Men stepptekniker som Baiagu och Minami Step funkar inte till Virtua Fighter 5 pga. ändringar i dash frames. De stepptekniker man ser idag är olika former av evadestep.
Om nån ny steppteknik eller nån annan revolutionerande teknik ska se dagens ljus så är tidpunkten väldigt lägligt. Serien Virtua Fighter 5 har varit ute i marknaden ett tag, lite mer än 2 år nu för att vara mer exakt. För varje ny uppgradering arrangerar SEGA stora turneringar och det är ofta under dessa turneringar som flesta stora tekniker har blivit känt. Om nån vecka börjar världens största fajtingspelsturnering Kakutou Shinseiki. Under Morinaga Angel cup, världsmästerskap i Virtua Fighter 3 föddes Korean Step. Under Kakutou Shinseiki 1 föddes Baiagu Step och Kakutou Shinseiki 2 Minami Step … så vem vet under Kakutou Shinseiki 5 = ? … Step!?

2 kommentarer till History of Virtua Fighter Step Tech

  1. madarabster skriver:

    Bra inlägg som vanligt!

    Det ligger något i det där, hoppet till VF5 känns inte så värst stort.

    Kul film på slutet också! ^^

  2. Lau.VF skriver:

    Aldrig fel med lite Virtua Fighter History lektioner ^^

    Glömde lägga in en old school träningsfilm! Men nu ligger den uppe, Lau.VF steptech trainingvid, enjoy ^^!

    Hmm … kom på att det kanske skulle vara intressantare om man la till tekniska informationer om steptech också. Rent historiskt kanske det skulle vara intressant att veta hur det gick till även om det inte går att använda de idag …🙄
    Jag kanske lägger till texterna en vacker dag …🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: